T-Mobile på vej med ny Google-telefon

Det sprøjter ud med ny smartphones i disse dage. Først ramte Palm Pre, Google-telefonen HTC Magic og iPhone 3GS butikkernes hylder. Nu er der så endnu en Google-telefon på vej.

Den nye Google-mobil fra T-Mobile ligner denne - men det er angiveligt en ny model. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Det er lidt en snyder - for den er faktisk allerede sendt på markedet i Europa. Alligevel vil T-Mobile i USA nu lancere HTCs anden Google-telefon som en nyhed på det amerikanske marked. Og selv om telefonen fysisk er stort set den samme som HTC Magic, er der alligevel så mange forskelle under kølerhjelmen, at de amerikanske medier kalder telefonen for en nyhed.

T-Mobile var det første selskab til at lancere en telefon, der baseret på Googles Android-system. Telefonen var produceret af HTC og blev savet midt over af anmelderne, fordi den var så grim og klodset designet. HTC tog dog revance og lancerede HTC Magic-telefonen, der var væsentligt mere veldesignet med en trykfølsom skærm og et poleret udtryk.

I denne uge har HTC indkaldt pressen til pressemøde i London, hvor selskabet forventes at lancere en ny Google-baseret telefon. Men lanceringen blev overhalet indenom af T-Mobiles relancering af HTC Magic-telefonen, der i bedste Apple-stil sættes til salg i tre forskellige farver. Den virkelige nyheder er snarere, at T-Mobile leverer telefonen med prorgrammet Sherpa, der er en smagsprøve på den udvikling, der kommer til at ramme mobilbranchen de kommende år.

Sherpa er nemlig et stykke software, der bruger telefonens GPS til at foreslå ting i nærheden af det sted, hvor brugeren opholder sig. Sherpa skal angiveligt hele tiden lærer af brugerens adfærd - og vil således hele tiden tilpasse sig det, brugeren interesser sig for. Via GPSen vil Sherpa så foreslå ting, der matcher brugerens interesser, efterhånden som brugeren bevæger sig rundt. Det kan blandt andet udløse en påmindelse, når brugeren går forbi en cykelhandler - hvis brugeren har søgt efter specifikke cykler på telefonen.

På samme måde kan telefonen foreslår begivenheder, der matcher forbrugerens interesser, som sker i nærheden af telefon-brugerens position.