Sympatikonflikt styrer mod Billund og Aarhus

Der er ingen udsigt til, at Ryanair og fagbevægelsen kan finde hinanden i slaget om arbejdsvilkårene hos selskabet. Dermed truer konflikter nu i hele landet. Og det kan koste arbejdspladser.

Foto: Erik Refner. Ryanairs Personaledirektør Eddie Wilson taler med medierne før mødet med fagbevægelsen på Hotel Hilton i Københavns lufthavn onsdag d. 8. juli 2015. (Foto: Erik Refner/Scanpix 2015)
Læs mere
Fold sammen

Der var lagt op til et sidste forsøg på en løsning, da Ryanair og fagbevægelsen onsdag formiddag mødtes til et møde på Hotel Hilton i København. Men efter blot otte minutter gik det irske lavprisselskab og forbundene hver til sit.

Og onsdag eftermiddag kom resultatet så af det fejlslagne møde mellem de stridende parter: LO udsendte et varsel om sympatikonflikt mod Ryanair i hele landet, hvilket rammer Aarhus Lufthavn i Tirstrup og Billund Lufthavn.

»Vi vil gerne sikre danske lønninger og arbejdsvilkår hos de virksomheder, der driver forretning i Danmark. Derfor sender vi andet konfliktvarsel,« siger næstformand i LO, Lizette Risgaard.

Findes der ingen løsning mellem parterne, kan konflikterne træde i kraft 18. juli i København, mens blokader vil kunne ramme Billund og Aarhus 23. juli.

Omfattet af sympatikonflikten er 3F, Dansk Metal, HK, El-Forbundet og Blik- og Rør. Forbundenes medlemmer må ikke udføre arbejde vedrørende Ryanair. Derfor vil blandt andet funktioner som check-in, bagagehåndtering, påfyldning af brændstof og rengøring ikke blive udført.

Ryanairs personaledirektør, Eddie Wilson, har over for DR slået fast, at en sympatikonflikt i Billund betyder, at selskabet vil overveje helt at droppe lufthavnen. I en skriftlig udtalelse til Berlingske Nyhedsbureau gentager selskabet, at basen i Billund lukker som følge af sympatikonflikterne.

»Ryanair har allerede bekræftet, at Billund basen vil lukke, hvis den bliver brugt af danske fagforeninger som et påskud for en sympatikonflikt i København, efter Ryanairs base i København lukker,« skriver selskabet.

Beslutningen vil betyde, at omkring 20 stewardesser og ti piloter ifølge Avisen.dk ikke længere skal arbejde fra Billund.

I selve lufthavnen kan der også forsvinde jobs med at håndtere Ryanairs fly og passagerer. Også borgmester i Billund, Ib Kristensen (V) frygter, at det kan koste arbejdspladser, hvis Ryanair dropper basen i Billund. Han afviser dog, at lufthavnen, der har omkring en femtedel af sine afgange med Ryanair-fly, lukker.

»Den lukker ikke på grund af det. Det kan blive hårdt for lufthavnen, men det er det,« siger han.

Også lufthavnens direktør, Kjeld Zacho Jørgensen, afviser, at lufthavnen skulle være lukningstruet, hvis Ryanair trækker sig:

»Det vil have en økonomisk betydning, men det kan under ingen omstændigheder lukke lufthavnen,« siger han.

Ifølge Ryanair er det fagbevægelsen, der skal klandres for, at konflikter kan ende med at koste danske arbejdspladser.

»Den eneste effekt af fagforeningernes aktioner er at eksportere flere højtbetalte job ud af landet, hvilket kun viser, hvor skøre disse fagforeninger er,« skriver selskabet.

Men hos LO afviser Lizette Risgaard, at det skulle være forbundenes skyld, at danske arbejdspladser kan gå tabt som følge af sympatikonflikterne.

»Der er nogle, der har fine forhold i Ryanair, men der er rigtigt mange, der har det modsatte. Vi vil ikke finde os i, at der er nogle, der kan få lov til at have forretning på en måde, hvor de betaler folk mellem 7.000 og 10.000 kroner om måneden,« siger hun og påpeger samtidig, at LO stadig håber på enighed mellem parterne inden 18. juli.