Sydsvenskerne har taget skidt imod Arla

Arlas indtog på det svenske marked er gået langsommere end forventet. Skånerne vil have lokal mælk.

Skånerne vil ikke drikke mælk, der ikke er lokal. Det mærker Arla. Fold sammen
Læs mere
Foto: Scanpix
Mejerigigantens markedsandel i Skåne er kun halvdelen af det, man havde forventet, skriver den svenske avis Sydsvenskan.

I foråret forsøgte Coop at skifte hovedleverandør fra Skånemejerier til Arla, men det udløste skarpe reaktioner fra de skånske forbrugere, som vil have lokal mælk i butikkerne.

Informationsansvarlig i Arla i Sverige Tobias Wahl kalder det overraskende taget i betragtning, at der længe har været andre Arla-produkter i regionen, og at andre produkter ikke er fra regionen.

”Kig på andre produkter i butikkerne. Der er skinker fra Italien og Spanien. Men når det gælder mælk, vil forbrugerne gerne have, at det kommer fra en gård i nærheden,” siger han bl.a til Sydsvenskan.

Tobias Wahl ønsker ikke at afsløre Arlas salgstal, men siger, at mejeriets markedsandel i Sydsverige er på omkring 25-30 pct., sammenlignet med 60-70 pct. på Arlas traditionelle markeder.