Sydenergi klar til fiberkrig i København

Om to år er nedgravningen af fiberkabler til lynhurtige internetforbindelser slut i det sønderjyske hjemmeområde. Derefter vil Sydenergi/SE kaste sig over hovedstaden med danske pensionskasser i ryggen og dermed give TDC hård kamp i telekoncernens højborg.

Niels Duedahl, administrerende direktør i Sydenergi/SE, vil give alle danskere adgang til fiberforbindelser, som er en markant billigere infrastruktur. Foto: Claus Bech Fold sammen
Læs mere

Landets tredjestørste energiselskab, Sydenergi, vil med økonomisk rygstød fra pensionskasser rykke ind i telegiganten TDCs største bastion og levere fiberbredbånd med TV og telefoni i hovedstadsområdet.

»Vi kan i dag levere TV og internet til omkring 650.000 husstande eller en tredjedel af Danmarks befolkning. I 2016-2017 vil vi være færdige med at grave kabler ned i vort eget område og derefter have en fri kassebeholdning, som kan bruges på graveaktiviteter andre steder – og vi vil gerne være endnu større.

Hovedstaden er klart den største mulighed. Her kan vi få flest kunder for den laveste investering. Vi skal have nogle af Danmarks største pensionskasser med os, to til tre, som lægger tre-fem milliarder kroner hver. Til gengæld vil vi kunne sikre et stabilt afkast, som gør pensionsopsparernes penge mere værd, og det vil få en positiv effekt på nationaløkonomien,« siger Niels Duedahl, administrerende direktør for Sydenergi/SE, til Berlingske.

Sydenergi købte i oktober 2012 Danmarks næststørste kabel-TV-selskab, Stofa, for 1,9 milliarder kroner af den svenske kapitalfond, Ratos, og har i dag 300.000 internetkunder og 400.000 TV-kunder i hele landet. Ifølge Niels Duedahl kommer der 6.000 nye bredbåndskunder til om måneden, »de fleste hentet fra TDC«.

Kunder og kabler er nøglen

»Hvis man skal have succes som teleselskab – se bare på TDC – skal man have mange kunder. Det nedbringer omkostningerne pr. kunde og gør virksomheden lønsom. TDC bruger 700 kroner pr. kunde om året, de gamle elselskaber bruger 3.000 kroner, og SE er nede på 850 kroner.

Dernæst skal man have de rigtige rettigheder til TV-indholdet: hos Viasat, hos SBS, til iPad og Android ... Jo flere kunder man har, jo bedre og lavere priser kan man forhandle sig til. Endelig skal man eje sin infrastruktur og kabler selv. Alle siger, at »content is king«, men kabler er King Kong ... Når man har kablerne, har man fat i forbrugerne.

Derfor har TDC også en overnaturlig markedsandel sammenlignet med andre telekoncerner i Europa. Det er ubegribeligt for et selskab med halvringe service og halvringe produkter – det kalder vi på jysk markedsdefekt,« lyder bredsiden fra SE-topchefen.

Han tror på at kunne gøre hele hovedstaden til en »gigabithovedstad« med henvisning til de hastigheder, som de lysoptiske fiberkabler, som elselskaberne – med Sydenergi som den absolut største – gennem flere år har investeret i for at bygge en infrastruktur, der kan konkurrere med TDCs fastnet, og derigennem levere internet, TV og telefoni.

»Selve Københavns middelalderby er tung i forhold til gravearbejde. Her kan man lave en hybridløsning med meget avancerede trådløse forbindelser og hotspots ved at udnytte metronettet, S-togsnettet og kloakerne, så man ikke skal grave hele byen op igen, men alligevel kan sikre kraftige forbindelser, så alle får et højt serviceniveau, og så grave, hvor det er muligt. Philips har for nylig lanceret avancerede gadelygter, som man kan bygge trådløs infrastruktur ind i og dermed komme tæt på folk. Men resten af Storkøbenhavn skal behandles som Sønderborg eller Esbjerg,« siger Niels Duedahl, som også ser Fyn og Odense som oplagte satsningsområder.

»Tro på det!«

Stofa forsøgte i november 2013 at købe den storkøbenhavnske TV- og bredbåndsleverandør ComX med 34.000 kunder og eget net, men blev overhalet indenom af TDC.

»TDC betalte overpris for ComX. De bød 40 procent over, hvad vi anså som rimeligt som højeste bud. Der er tale om et klart defensivt opkøb for at holde andre ude,« mener Niels Duedahl – et synspunkt, som også flere christiansborgpolitikere har fået øjnene op for. SE-topchefen fremhæver, at Sydenergi/SE allerede arbejder sammen med pensionskasserne. Sammen med PFA og Danfoss har SE etableret kapitalfonden SE Blue Equity, som investerer i mindre og mellemstore danske »cleantech«-virksomheder, og SE og PFA investerer gennem SE Blue Renewables i landvindmøller. Muligheden for at udbygge fibernettet i hovedstaden er derfor ikke fremmed.

»Jeg har drøftet det med dem, og de er absolut interesseret. Det giver et solidt afkast, hvis vi er dygtige til at drive forretningen, og samtidig vil det gøre noget godt for Danmark. Pensionskasserne er ejet af opsparerne, vi af andelshaverne, så det er godt for begge parter. Vi er selvfølgelig optaget af at få forretningen i vort eget område på plads først, men bredbånd til alle danskere er alle optaget af, og det behøver ikke at kræve statslig støtte. Til gengæld bør det offentlige gå foran og tvinge digitalisering ned over kommuner, regioner og staten selv ved at opstille konkrete mål, som skal nåes. Ellers skal det få betydning for bloktilskuddet,« mener SEs topchef.

Han tror ikke, at det drejer sig om store penge for at løse opgaven.

»Hvis vi skulle genetablere det elnet, som vi i dag har fra Ringkøbing Fjord og ned til grænsen, ville det koste omkring 17 milliarder kroner. For fem milliarder kroner kan vi give alle adgang til fiberforbindelser, som er en markant billigere infrastruktur. Og tænk så på, at man har bevilget 28 milliarder kroner til bedre togforbindelser – for halvdelen af pengene kunne man give alle danskerne fiber. Man gør det til noget meget stort.

Det er det ikke. Men det kræver enorme kræfter at gå mod en markedsleder, der har været et monopol. Lad os starte med at tro på det – og man skal være enormt stærk i troen for at udfordre TDC,« siger Niels Duedahl.

Mobilaftale med TDC

Han mener, at TDCs ledelse har gjort det »eminent godt med en kæmpe lobby på Christiansborg, som har overbevist politikerne om, hvor uretfærdig hele verden er, og at der er brug for kobbernettet«.

»De er hammerdygtige. Men hvis vi skal videre, må vi gøre op med det. Der skal være en modvægt og en parallel infrastruktur, som dækker hele Danmark, før der er reel konkurrence. To sæt kabler vil være sund fornuft. Og hvis vi så bliver store, er et duopol trods alt bedre end et monopol,« siger Niels Duedahl.

Han understreger, at elselskaberne er vant til »meget langsigtede investeringer«. Det tager typisk 30 år at hente pengene hjem på investeringer i el, og »15-16 år på fiberforretningen er faktisk ok for os«.

Sydenergi/SE har netop kastet sig over blandt andet Ærø og Als og arbejder fortsat ud fra, at omkring halvdelen af husstandene i et område skal slutte sig til fibernettet, før der graves. Om fire år vil hele Ærø ifølge SE have fiberforbindelser.

Oveni har Stofa, som med noget teknisk bøvl har fået flyttet 75.000 SE-internet- og -TV-kunder over for nylig for at samle SEs satsning på at blive TDC-konkurrent her, i februar tegnet aftale med det TDC-ejede teleselskab Company Mobile, så Stofa fremover også kan tilbyde mobiltelefoni og dermed levere den pakkeløsning med telefoni, TV og internet, som flere og flere danskere vælger at købe samlet for at få bedre priser.

Dermed vil man bruge TDCs mobilnet, som til nytår ventes at dække 90 procent af danskerne med 4G-/LTE-datahastigheder i den høje ende.