Syddanske Medier fik overskud

Selvom mediemarkedet har været ramt hårdt, er det lykkedes Syddanske Medier at komme i hus med et overskud på 5,5 mio. kroner.

Foto: S¿ren Bidstrup
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Driftsresultatet lyder på minus 4,3 mio. kroner. Men Syddanske Medier kom alligevel i mål med et overskud i årsresultatet på 5,5 mio kroner efter skat. Det er urealiserede kursgevinster på værdipapirer samt andelen i overskuddet i Dansk Avis Omdeling, der har trukket mediekoncernen bag blandet andet JydskeVestkysten og den kommercielle radiokanal skala.fm i en mere positiv retning.

Samtidig er omsætningen faldet fra 421 mio. kr. i 2008 til 387 mio. kr. i 2009. Ifølge konstitueret administrerende direktør Peter Orry skyldes det udelukkende et markant dyk i annonceomsætningen. Indtægterne fra bladsalget er omvendt kun faldt marginalt, siger han.

”Et negativt driftsresultat er aldrig tilfredsstillende. Det er dog opnået i et marked, der som følge af finanskrisen er faldet meget drastisk, og som har ramt alle danske medievirksomheder hårdt. På den baggrund er vi glade for, at vi med en markant reducering af vores omkostninger og et flot resultat i Dansk Avis Omdeling alligevel har kunnet skabe et positivt resultat på bundlinjen,” lyder det i en pressemeddelelse.

Den største aktivitet i Syddanske Medier er udgivelsen af JydskeVestkysten. Avisen skal fortsat udvikle sig i det ellers hårde dagbladsmarked.

”Den udvikling skal vi fastholde ved at satse helhjertet på den lokale journalistik, som vi målretter langt de fleste af vores ressourcer mod. Da vi samtidig ser en meget positiv udvikling på vores elektronisk medier, tør vi faktisk godt være forholdsvis optimistiske omkring at forbedre vores resultat i 2010,” siger Peter Orry.