Sydbanks spareplan er udløst af hård konkurrence

Lave renter og begrænset låne-appetit er baggrunden for den spareplan, som Sydbank lancerede onsdag, og som kommer til at koste banken 200 stillinger.

Sydbank-direktør Karen Frøsig fotograferet i bankens hovedsæde i Aabenraa. Arkivfoto. Fold sammen
Læs mere
Foto: CLAUS FISKER

Sydbanks spareplan skal gøre det muligt at oprethold en høj kundetilfredshed på trods af, de lave rentemarginaler og en begrænset låneefterspørgsel. Det fortæller administrerende direktør Karen Frøsig

Konkurrencen er så tilspidset, at Sydbank i nogle tilfælde må opgive at følge med priskonkurrencen, fordi engagementet i så fald vil blive urentabelt, fortæller Karen Frøsig.

»Vi er i en meget hård konkurrencesituation, og det er langt hen ad vejen prisværdigt set fra kundernes side, men man må drive den forretning, man er gearet til,« siger Karen Frøsig, som oplever, at konkurrencen er udtalt på de bedste kunder inden for alle segmenter.

»Vi ser en pæn konkurrence på hele markedspladsen, men for de allerstørste kunder, er der desuden kommet andre instrumenter, så de eksempelvis selv kan udstede erhvervsobligationer. Det er ikke nødvendigvis en størrelse kunder, vi normalt har i Sydbank, men det påvirker konkurrencen generelt set,« siger Karen Frøsig.

Med spareplanen skal med topchefens ord sikre »lønsomhed, hensyn til aktionærerne og kundetilfredshed.« Den rummer omkostningsbesparelser for 200 millioner kroner, hvoraf 50 millioner vil blive brugt til udvikling af banken.

Sydbanks første kvartal landede nogenlunde som ventet med et nettoresultat på 285 millioner kroner. Nedskrivningerne på 319 millioner kroner er fortsat til den høje side, men efter den seneste Tilsyns-forskrækkelse i december, har Sydbank nu strammet sine kredit- og overvågningsprocedurer.

»Det, finandtilsynet sagde, var, at vore kreditkvalitet svarer til den øvrige del af sektorens, men at vi har fejlet på governance-strukturen, De har vi rettet op på nu,« siger Karen Frøsig.