Sydbank: TDC's outsourcing af support en lille overraskelse

TDC's beslutning om at outsource en del af opgaverne med kundesupport til det amerikanske firma Sitel kommer som en "lille overraskelse" for senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.

TDC's beslutning om at outsource en del af opgaverne med kundesupport til det amerikanske firma Sitel kommer som en "lille overraskelse" for senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Han påpeger, at kundeservice trods alt er tæt på kernen af, hvad teleselskaber skal satse på for at overleve i fremtiden, så han vurderer, at aftalen er drevet af betydelige besparelser.

- Det passer meget godt med de strategiske udmeldinger, som selskabet er kommet med om, at man vil endevende forretningen og finde ud af, hvad der skal definere det fremtidige TDC. Så på den måde er det ikke overraskende, men jeg er alligevel lidt overrasket over, at TDC er klar til at gøre den her slags outsourcing-øvelse, hvor man trods alt løber nogle risici med noget af det, som jeg stadig ser som værende et ret afgørende konkurrenceparameter for dem fremadrettet, siger Morten Imsgard til Ritzau Finans.

Han peger på, at TDC som en led i aftalen kommer til at afgive noget kontrol over kunderne. For TDC bliver det afgørende at få forbedret sin kundeservice, men aftalen i første omgang nok snarere drevet af økonomi, vurderer analytikeren.

- Man må sige, at teleselskaberne over en bred kam ikke har nogen god historik for at levere en god kundeservice, så der er jo også mulighed for, at man kan outsource sig til at få en bedre kvalitet på sin kundeservice og på den måde være med til at fastholde kunderne og i bedste også øge sin kundebase. Men der er nok ingen tvivl om, at i første omgang er den her aftale drevet af, at man gerne vil finde nogle besparelsesområder i koncernen, og der er er jo ikke ret mange områder tilbage, for TDC er mere eller mindre et selskab, der er endevendt for besparelsesmuligheder, siger Morten Imsgard.

Han tør ikke spå om det økonomiske potentiale i aftalen, men regner med, at der er tale om et stort beløb.

- Jeg tror, at der ligger betydelige besparelser og venter - ellers tror jeg simpelthen ikke, man ville gøre det, fordi der også ligger nogle risici ved at give slip på noget, som kan være afgærende for, hvordan man klarer sig i konkurrencen fremadrettet, uddyber Imsgaard.

/ritzau/FINANS