Sydbank: Skuffende indtjening hos Mærsk og usikkerhed tynger aktien

Foto: ED JONES.
Læs mere
Fold sammen

Aktierne i A.P. Møller-Mærsk vil er under pres torsdag formiddag, efter at koncernen fremlagde et regnskab for første kvartal, der skuffede på indtjeningssiden.

Morten Imsgard, der er aktieanalytiker hos Sydbank, peger på, at det særligt var højere omkostninger i forretningsområdet Ocean, der blandt andet består af rederierne Maersk Line og Hamburg Süd, som trak ned i kvartalet.

»Helt overordnet er det til den svage side for Mærsk i dag, og det skyldes, at omkostningerne i Ocean-divisionen er noget højere, end markedet havde sat næsen op efter. Den fragtede volumen stiger nogenlunde på linje med det ventede, og fragtraten er meget tæt på. Men omkostningsstyringen er ikke så god«, siger Morten Imsgard til Ritzau Finans.

IKKE HELT STYR PÅ OMKOSTNINGERNE

B-aktien falder 8,1 pct. til 9332 kr. torsdag formiddag, og baggrunden er ifølge analytikeren formentligt en bekymring over, at Mærsk ikke har fuldstændigt styr på omkostningsudviklingen i 2018.

»Det er jo et eller andet sted det løfte, som Mærsk ønsker at give sine investorer. Nemlig at det er det bedste i industrien til at styre omkostningerne og til at tjene penge, og det er de bare ikke lige nu. Det er klart, at det bekymrer, samtidig med at man får de her effekter af de potentielle problemer om Iran samt Kina og USA og en vigende efterspørgsel på de store fragtruter«, siger Morten Imsgard.

»Det er på linje med, hvad vi har hørt fra konkurrenterne rundt omkring. At efterspørgslen måske er lidt svagere, end man havde håbet på. Der er ikke nødvendigvis helt den samme optimisme at spore i det samlede containerrederilandskab i øjeblikket. Forsvinder efterspørgslen, så forsvinder indtjeningsmulighederne også - uanset hvor dygtig man er til at styre omkostningerne«, fortsætter han.

Han henviser blandt andet til risikoen for en handelskrig mellem Kina og USA og lurende sanktioner mod Iran, som har været med til at sende olieprisen op. I regnskabet for første kvartal oplyste ledelsen også, at usikkerheden omkring forventningerne for helåret er øget som følge af geopolitisk usikkerhed og andre faktorer, der påvirker fragtrater, bunkerpriser og valutakurser.

/ritzau/FINANS