Sydbank: SAS i bedring - på sigt

Det er et SAS i bedring. Sådan lyder vurderingen fra senioranalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank.

ARKIVFOTO. Det går fremad for det skandinaviske luftfartsselskab i andet kvartal, hvor underskud er vendt til overskud. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Thaysen

- Men det er en bedring, som vi først for alvor kommer til at se udspille sig i de næste kvartaler, siger Jacob Pedersen til Ritzau Finans.

Omsætningen ser ifølge ham stærk ud. Men indtjeningen er en lille smule svagere end forventet. Han havde regnet med et underskud før skat og engangsposter på 142 mio. svenske kr.

- De kommer ud på minus 331 mio. svenske kr. Konsensus ligger på minus 270 mio. svenske kr., forklarer Jacob Pedersen.

Ifølge senioranalytikeren er der dog en god forklaring på det.

- Deres fuel-omkostninger er væsentligt højere, end jeg havde regnet med. De har 300 mio. svenske kr. højere fuel-omkostninger, end jeg havde forventet. Noget indikerer, at deres samlede fuel-omkostninger i år skal lande på cirka 8,3 mia. svenske kr. - hvis dollarkursen bliver liggende, der hvor den er. Der regnede jeg med 8,6 mia. svenske kr. Så set over de næste to kvartaler kommer de til at spare markant mere på brændstofregningen, end jeg havde forventet, siger Jacob Pedersen.

Han mener, at fuel-omkostningerne i dette kvartal bliver mere end opvejet de næste to kvartaler. Det er ifølge ham også årsagen til, at SAS foretager en opjustering af sin aktie.

- Det er første gang i de ti år, jeg har dækket SAS, at jeg kan huske, at de kommer med en opjustering, så de nu forventer et klart positivt resultat, siger Jacob Pedersen.

Samlet set mener han derfor, at aktien bør stige.

- Men det kræver, at læserne ikke bare hæfter sig ved, at resultatet er lidt svagere end forventet, men at de også ser på, at fuel bliver langt mere end opvejet i de næste to kvartaler, når man ser på deres matriks for, hvad de regner med, at de skal betale, påpeger Jacob Pedersen.

Det er dog ikke lutter lagkage for SAS. Selskabets enhedsomkostninger er eksempelvis stigende.

- Det har selvfølgelig noget med dollar-udviklingen at gøre, forklarer Jacob Pedersen.

Desuden dropper SAS salget af ground handling til Swissport.

- Det er strategisk en bét, selv om man er i samtaler med andre. Men hele forløbet er efterhånden for langtrukken til, at man kan kalde det en smuk løsning, slår Jacob Pedersen fast.

Han ser også stadig en udfordring i forhold til passagerudviklingen.

- Den trend, vi har set de seneste måneder i trafiktallene, har været alt andet end opmuntrende. Når SAS skriver, at deres kommercielle initiativer leverer resultater, så glemmer de at fortælle, at de de seneste to måneder har oplevet et fald i antallet af passagerer. Det er selvfølgelig en kilde til bekymring, som kan være med til at bremse den indtægtsvækst, som jeg havde håbet på, de ville have i de næste kvartaler, forklarer Jacob Pedersen.

Også på spareplanen 4 Ecellence Next Generation ligger SAS lidt dårligere, end Jacob Pedersen havde regnet med.

- De skriver omkring 230 mio. kr. i effektivisering. Jeg havde regnet med omkring 300 mio. kr. Også der er der altså mere at hente i de næste kvartaler, vurderer senioranalytikeren.