Sydbank: Norwegian-base i København er frontalangreb på SAS

Til oktober intensiverer det norske lavprisselskab Norwegian konkurrencen med SAS, når det etablerer sin første langdistancerute i Skandinavien.

Foto: Bax Lindhardt. ARKIVFOTO
Læs mere
Fold sammen

For selvom SAS på sine langdistanceruter primært flyver med forretningsrejsende, og Norwegian på sine langdistanceruter mestendels flyver med turister, så kan det stadig få konsekvenser for SAS, vurderer Jacob Pedersen, der er aktieanalysechef i Sydbank.

»Det er et frontalangreb på SAS' tunge bastion på langdistanceruterne i København. Men det er meget logisk, når man ser, hvor stor Norwegians langdistancenetværk- og forretning er«, siger Jacob Pedersen.

Han peger dog samtidig på, at der med satsningerne på de to forskellige kundesegmenter bør være plads til begge i København, men at "der er en kæmpe gråzone, hvor Norwegian nu kommer ind og formentlig kan tilbyde billigere rejser".

Han siger at Norwegian-angrebet måtte komme, og at det kan komme til at gøre ondt på SAS.

»Konkurrencen mod Norwegian har altid været hård, og det kan undre mig lidt, at København pludselig skal være så vigtig for dem.«

»Men for mig at se vil det være med til at svække den indtjening, SAS har på sit langdistancenetværk, men det er svært at sige hvor meget,« siger Jacob Pedersen.

SAS-aktien falder 0,8 pct. til 12,05 kr.

Indgår overenskomst

Den nye københavnerbase betyder, at Norwegian opretter 80 nye pilotstillinger.

»Det er naturligt for os at etablere en base for piloter i København med den størrelse, som vores skandinaviske langdistanceoperation i dag har. Basen i København vil bidrage til at forenkle og styrke vores forretning og skabe lokale arbejdspladser,« siger HR-direktør i Norwegian Helga Bollmann Leknes i en pressemeddelelse.

Til Bloomberg News forklarer administrerende direktør Bjørn Kjos åbningen af den nye base med, at selskabet kan reducere omkostningerne.

I pressemeddelelsen fremgår det, at Norwegian har indgået overenskomst med den danske fagforening Flyvebranchens Personale Union.

»Det kan alt andet lige være med til at fordyre produktet. Så den større skala, som Norwegian får af at etablere basen, vil andet lige blive modvejet af højere omkostninger nu«, siger Jacob Pedersen og henviser til, at ruterne tidligere formentlig har været fløjet af medarbejdere, der ikke er skandinavisk organiseret.

/ritzau/FINANS