Sydbank-direktør: Situationen om Swipp er problematisk og uholdbar

Bankdirektør for Sydbank, Karen Frøsig, siger, at situationen om Swipp er problematisk. Alligevel forventer hun en god løsning på appens kvaler.

Foto: CLAUS FISKER. ARKIVFOTO. Sydbanks direktør Karen Frøsig
Læs mere
Fold sammen

Både Nordea og Jyske Bank har for nylig annonceret, at de forlader banksamarbejdet om betalingsappen Swipp, der har været største konkurrent til Danske Banks Mobilepay-app.

Det har givet flimmer på skærmen hos Swipp og efterladt fremtiden for betalingsappen usikker, anerkender Sydbanks direktør, Karen Frøsig.

Sydbank er en af de primære banker i samarbejdet om appen, hvor et økonomisk hul skal udfyldes efter, at både Jyske Bank og især Nordea har valgt at forlade samarbejdet.

»Vi er fortsat en del af samarbejdet. Men vi har også en realistisk tilgang til, at situationen Swipp er uholdbar. Der skal ske nogle ting,« siger Karen Frøsig samme dag, som Sydbank fremlægger et stærkt bankregnskab for tredje kvartal.

Karen Frøsig tilføjer, at hun har tillid til, at bestyrelsen i Swipp, som bl.a. Sydbank-direktør Jan Svarre er en del af, finder en god løsning. Derfor har Sydbank ikke meldt ud, at den vil forlade samarbejdet.

Ender du som den ensomme Swipp-dronning, der står tilbage, når både Nordea og Jyske Bank er gået?

»Nej. Jeg sidder der sammen med et stort antal andre banker. Jeg vil gerne give bestyrelsen tid og rum til at løse den situation, der er opstået.«

Kan det overhovedet lade sig gøre, når Nordea er trådt ud af samarbejdet?

»Du ved slet ikke, hvilke løsninger og i hvilke retninger, vi forhandler,« siger Karen Frøsig og understreger samtidig, at hun ikke kan komme de løsninger nærmere:

»Det vil jeg ikke gætte på.«

Derimod er Karen Frøsig sikker på, at der »relativt hurtigt« kommer en løsning på Swipp-problematikken.

Kan du forstå, at kritikere anser Swipp-samarbejdet for et dødsdømt projekt, efter især Nordea forlod samarbejdet?

»Jeg anerkender fuldt ud, at situationen om Swipp er problematisk, men bestyrelsen skal have fred til deres arbejde.«

Erhvervskunderne vælter ind

I forbindelse med Sydbanks regnskab for tredje kvartal, som banken fremlagde onsdag, siger Karen Frøsig, at banken ligesom resten af den finansielle sektor har udfordringer, når det kommer til basisindtjening.

Det er alligevel et rigtigt pænt regnskab Sydbank fremlægger onsdag, siger Karen Frøsig og påpeger, at resultatet taler for sig selv:

»Regnskabet bærer præg af, at vi har styr på vores omkostninger og vores kreditkvalitet.«

I forbindelse med regnskabet fremgår det også, at Sydbank har reduceret sine nedskrivninger med 58 procent. Det skyldes bl.a. at banken tidligere har taget store nedskrivninger fra landbruget.

»I perioden 2013-2015 har vi taget meget store nedskrivninger på landbruget. Nu føler jeg, at vi er ved at komme rigtigt godt med og har været det i en periode,« siger Sydbankdirektøren.

Banken understreger også i regnskabet, at den har optaget flere erhvervskunder og samtidig tilegner sig en større del af markedet.

»Vores rådgivere er utroligt relationsstærke. De har store erhvervskompetencer, og de er gode til at hjælpe virksomhederne med værditilbud,« tilbyder Karen Frøsig som forklaring på markedsfremgangen.