Syd Energi søger mod syd

Flere danske energiselskaber er på vej til at udvide porteføljen med nye forretningsområder, for el-salg gør det ikke alene. For SE, det tidl. Syd Energi, betyder det en satsning på energirådgivning i Tyskland og Polen.

Administrende direktør Niels Duedahl – her fotograferet under opførelsen af SEs nye domicil i Esbjerg. SE har i dag 85 ansatte, men med udvidelsen i Polen og Tyskland regner man med at ansætte 40-50 nye medarbejdere. Foto: Claus Fisker
Læs mere
Fold sammen
Ligesom strømmen bevæger sig, ønsker energiselskaberne heller ikke at stå stille. Kerneforretningen baseret på transport og salg af elektricitet er ikke nok for fremtidens forbrugere, mener flere af de selskaber, der indgår i Berlingske Business’ brancheanalyse.

Et af dem er SE, der er klar til at erobre nye markeder med professionel energirådgivning i Tyskland og Polen.

»Vores klare styrke ligger i at rådgive produktionsvirksomheder, som bruger meget energi. Samtidig har vi også kigget på, om der er en politisk vilje i de pågældende lande til at skabe incitamenter til at spare på energiforbruget,« siger Rasmus Plougmann Laursen, underdirektør i SE.

I SEs analyse af potentielle lande så man sig lun på Tyskland og Polen og vurderede, at netop de to har flest af den type virksomheder, som selskabet ønsker at rådgive. Geografien spillede også ind, for energiselskabet har ikke tidligere begivet sig udenlands, og ledelsen ønsker derfor også at være placeret tæt på de nye markeder, hvor SE kiggede globalt. Flere vækstmarkeder som eksempelvis Tyrkiet var også i spil, mens klodens største folkerigeste land blev antaget til at være en for stor mundfuld.

»Vi har da også spurgt os selv, om Kina ville være interessant. Men konklusionen var, at det kræver lidt mere end bare en udvidelse af forretningsmodellen,« siger underdirektøren.

Ny forretning med kendte kompetencer

For SE er satsningen med energirådgivning helt oplagt, da selskabet allerede besidder det fornødne vidensniveau, forklarer Rasmus Plougmann Laursen.

»Flere af kunderne finder det ofte helt naturligt at spørge os om energi, fordi vi ved noget om det. Kunderne efterspørger også en leverandør, der har en ansvarlig tilgang til den ydelse eller det produkt, de sælger. De ønsker at vælge en partner, der ikke bare vil proppe mest muligt ned i halsen på dem,« siger han.

Dermed afviser han også, at udlandseventyret har et altruistisk formål. Det handler om at en skabe forretning med flere kort på hånden, som omvendt heller ikke er en erstatning for de allerede eksisterende kerneydelser indenfor el- og gassalg samt hurtig telekommunikation via fiberoptiske kabler. Energirådgivningen er snarere et supplement, der skal skabe værdi for de 261.000 andelshavere, der ejer SE.

»Ejerstrukturen gør, at vi kan tænke langsigtet. Vi kalder det tålmodige penge, for det er ikke ligesom at være ejet af en kapitalfond eller at være børsnoteret. Omvendt stiller det også en hel masse krav, ligesom at vi bærer et særligt ansvar over for for vores andelshavere,« siger Rasmus Plougmann Laursen.

Strategi kræver mange nyansættelser

SEs entré i Polen er godt på vej, og det vil kaste en hel del nye, lokale arbejdspladser af sig.

»Vi har sat vores kontor op i Polen, og i Tyskland arbejder vi i øjeblikket på at finde vores langsigtede forretningsmodel. Vi kigger stadig på, om det skal være gennem opkøb eller et partnerskab. I løbet af i år er vi også etableret der,« siger Rasmus Plougmann Laursen. Primært kommer SEs nye kontorer til at ligge i de gamle vesttyske delstater, for der er allerede en god del af den type virksomheder, som det danske energiselskab bejler til.

»I delstater som Hessen og Baden-Württemberg finder vi en del af de fokusindustrier, vi har i sigte.

Det vil sige selskaber, der er beskæftiget i brancher som føde- og drikkevarer, metalforarbejdning, plast- og papir. Vi har nogle ganske detaljerede tal på, hvor mange af den type virksomheder, der ligger i de enkelte delstater, og det har vi så udvalgt nogle af dem på baggrund af,« siger Rasmus Plougmann Laursen.

Han anslår, at SE tilsammen skal ansætte mellem 40 og 50 nye medarbejdere i Polen og Tyskland, hvilket må siges at være ganske betragtelig udvidelse af selskabets samlede antal ansatte.

I dag er der omtrent 85 medarbejdere, men fremover kan rådgivningskonceptet også være udbredt til breddegrader længere borte.

»For os er der ingen forskel på, om man sparer en kilowatt-time i Kina eller Danmark. Hvis kunderne bliver mere konkurrencedygtige, og hvis klimaet bliver skånet for mere CO2-udledning, og vores ejere får et ordentligt afkast, så kan vi ikke se noget i vejen for at prøve med de lande,« forudsiger underdirektøren.