Swipp slår Mobilepay i kampen om kendt dansk stormagasin

Betalingsappen, Swipp, lander stor aftale med Magasin for næsen af konkurrenten, Mobilepay, som ellers har solidt tag på det danske mobilbetalingsmarked.

Foto: Christian Als. Betalingsappen, Swipp, lander stor aftale med Magasin for næsen af konkurrenten, Mobilepay, som ellers har solidt tag på det danske mobilbetalingsmarked.
Læs mere
Fold sammen

Stormagasinkæden Magasin har netop landet aftale med Swipp. Magasin indfører nu Swipps mobilbetalingsløsning, så kunderne blot ved et enkelt »swipe« kan betale via telefonen.

Mobilepay var først med sit indtog på det mobile betalingsmarked, og deres markedsandel er da også betydeligt større end Swipps. Ifølge Swipps hjemmeside tæller de 800.000 brugere, hvor Mobilepay har 2,5 mio. brugere.

Forklaringen på, hvorfor valget faldt på Swipp, skal findes i den store andel penge, man hver dag kan betale med sin telefon, forklarer Magasins økonomichef, Peter Fabricius.

»Vi har valgt Swipp, fordi de har den rigtige omkostningsstruktur og en høj daglig beløbsgrænse – og derfor vurderer vi også, at det på lang sigt er den rigtige løsning at integrere i vores kassesystemer,« siger Peter Fabricius.

Men Magasins aftale med Swipp rykker ikke ved magtbalancen og krigen mellem Mobilepay og Swipp. I hvert fald ikke hvis man skal tro teleeksperten John Strand fra Strand Consult.

»Der er ikke nogen kamp. Swipp har tabt i forbrugernes øje. De har ikke formået at levere varen. Mobilepay har styrket deres markedsposition, hvor Swipps er uændret: Dårligere end dårlig,« siger han.

John Strand mener ikke, at Magasins aftale med Swipp vil få forbrugerne til at hente Swipp-appen og skifte Mobilepay ud. Han er desuden en smule loren overfor Magasins forklaring på valget af Swipp.
»Skal vi gætte på, at Magasins bankaftale er et af de pengeinstitutter, som står bag Swipp? Swipp-aftalen er blevet proppet ned i halsen på dem.«

I det store perspektiv er hverken Swipp eller Mobilepay specielt betydningsfulde. I fremtiden vil deres navne i hvert fald ikke have samme tyngde, som det er tilfældet i dag. Det forklarer teleekspert og direktør for rådgivningsvirksomheden Netplan, Torben Rune.

»Det, vi er vidne til, er kun begyndelsen på et stort opgør om mobilbetaling. Swipp og Mobilepay vil blot være to ud af mange spillere i de kommende år,« forklarer han.