Swipp-direktør fryder sig: MobilePay-gebyr er vand på vores mølle

Mobilbetalingstjenesten Swipp, der er hovedudfordrer til Mobile­Pay, glæder sig over, at Danske Bank ikke længere må forhindre butikkerne i at opkræve gebyrer fra kunderne.

Martin Andersen, adm. direktør for mobilbetalingstjenesten Swipp. Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft

Butikkernes grønne lys til at opkræve MobilePay-gebyrer er vand på Swipp-konkurrentens mølle.

Sådan lyder meldingen fra Swipps adm.direktør, Martin F. Andersen, efter at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen i en ny afgørelse fastslår, at Danske Bank ikke længere må hindre virksomheder, som anvender MobilePay, i at opkræve gebyrer fra kunder, der bruger mobiltjenesten.

»Afgørelsen er naturligvis vand på vores mølle. Vi oplever generelt en stor vækst i antallet af erhvervsaftaler, fordi butikkerne har lavere udgifter på transaktioner med Swipp. Med afgørelsen vil det betyde større gennemsigtighed for forbrugeren i forhold til, hvad det koster at betale med mobilen, og den gennemsigtighed byder vi velkommen,« siger Martin F. Andersen.

Swipp har svære kår

Mobilbetalingsløsningen Swipp, der bygger på et samarbejde mellem 81 banker, har siden fødslen haft svære kår. Danske Banks betalingsapp MobilePay er på rekordtid blevet drønpopulær blandt danskerne, og Swipp har i al sin levetid måttet tage titlen som den evige toer.

Mens mange eksperter allerede har dømt Swipp til døden, ser andre fortsat muligheder. Særligt i butiksmiljøerne, hvor Danske Bank har svært ved at få forbrugerne til at tage MobilePay til sig.

Netop på erhvervskundesiden er der mange penge at hente, og her mener Martin F. Andersen, at Swipp er blevet styrket, når de skal ud og tale med erhvervskunder.

»Når butikkerne skal vælge at tage imod mobilbetaling, og de så skal vælge mellem et produkt, der koster mellem 40 og 60 øre, og et andet produkt, der koster adskillige kroner, hver gang man køber varer i butikkerne, tror jeg, at de fleste erhvervsdrivende godt ved, hvad de vil vælge,« siger Martin F. Andersen.

Danske Bank frygter ikke fravælgelse

Foreløbigt har Swipp over 17.000 erhvervsaftaler, hvor nøglespillerne hedder 7Eleven og Magasin. Martin F. Andersen understreger, at det er »helt afgørende« at vinde butikkernes gunst.

»Det er butikshandlen og de mange korttransaktioner, det handler om. Er man en lille butik, er det mange penge, man kan komme til at betale for mobilløsninger, hvis man ikke vælger den rigtige partner,« siger han.