Sverige og Danmark beskyldes for ulovlig statsstøtte

Rederierne Scandlines og Stena Line beskylder den danske stat for at yde ulovlig statsstøtte til Øresundsforbindelsen. Sagen er nu indklaget for EU-Kommissionen.

Færge fra Scandlines fotograferet fra havnen i Helsingør. Fold sammen
Læs mere
Foto: Torkil Adsersen
Den danske og svenske stat vil så gerne have Øresundsregionen til at smelte sammen, men vigende trafiktallene viger. Det har fået Øresundsforbindelsen til at sænke priserne for lastbiler, men det dansk-svensk-ejede selskab beskyldes nu for konkurrenceforvridning. Det skriver Børsen.

Det er Scandlines Øresund, som sejler mellem Helsingør og Helsingborg, der har indgivet klage til EU-Kommissionen. Selskabet er ligeligt ejet af dansk-tyske Scandlines og svenske Stena Line.

»Vi har indsendt en klage, og derudover har vi ingen kommentarer,« siger Henrik Rørbæk, direktør i Scandlines Øresund.

Bro- og tunnelforbindelsen over Øresund drives af Øresundsbro Konsortiet, som siden indvielsen har gjort det mere end 20 procent billigere for særligt lastbiler at benytte bro-forbindelsen i stedet for færgeforbindelsen ved Helsingør-Helsingborg. Her afviser administrerende direktør Caroline Ullman-Hammer, at man gør noget forkert.

»Vi mener, at vi agerer på markedsvilkår. Men det er klart, at man må tilpasse sig,« siger hun til Børsen i forbindelse med offetliggørelsen af et halvårsregnskab onsdag, der viste en øget markedsandel på lastbiler til 51,5 procent.

Caroline Ullman-Hammer medgiver, at priserne på broforbindelsen skulle tage udgangspunkt i Helsingør-Helsingborg-overfartens.

»Ja, vi skulle tage udgangspunkt i færgernes takster. Det har vi også gjort,« siger hun, men lader forstå over for Børsen, at man godt kan tage udgangspunkt i én pris og lande på en helt anden.