Svenskerne vil have en flad

Næste år vil der blive solgt over en million fladskærme, lyder spådommen. Men tre af fire svenske hjem er slet ikke klar til digital-TV endnu.

Også svenskerne vil have en flad. Salget af fladskærmsfjernsyn er øget med næsten 50 procent i tredje kvartal, og næste år ventes grænsen på en million at blive slået.

Mellem juli og september blev der solgt 188.920 plasma- og LCD-fjernsyn i Sverige. Det er 49 procent flere end året før, og forventningen er, at salgslisten nytårsaften vil kunne gøres op til 830.000 solgte apparater. Næste år rundes millionen.

Det er analysefirmaet IT Research, der står bag opgørelsen.

42-tommerskærmene er de dominerende inden for plasmafjernsyn, mens 32 tommer er det foretrukne mål inden for LCD-skærme. IT Research forventer, at LCD-skærmene næste år overhaler plasmaskærmene i pris i selv store størrelser, hvor plasma ellers har været billigere.

For hver fem solgte fjernsyn i Danmark er de fire med LCD-skærm, et med plasmaskærm. Den gennemsnitlige fladskærm i et dansk hjem vokser i øjeblikket fra 32 til 40 tommer. Og spørger man de kloge, er 40 tommer samtidig grænsen, hvor man bør overveje at vælge plasma- i stedet for LCD-skærm. Spørgsmålet er dog stadig nærmest halvreligiøst.

Trods den megen snak om digital-TV med signal i bedre kvalitet har 77 procent af de svenske husstande stadig ikke et fjernsyn, der er »HD ready«.