Svenskerne luner hos Tivoli i efteråret

Tivoli har i den grad vor naboland i tankerne, når verdens ældste forlystelsespark igen i år holder ekstra åben hen over efteråret.

Foto: Bax Lindhardt

For tiende år i træk holder Tivoli åben i løbet af efteråret med en særlig satsning på Halloween. Havens porte er i år åben i tre uger fra den 9. oktober til og med den 1. november.

Der er tale om ekstra uges satsning på netop denne periode, og den dækker således både den danske og den svenske efterårsferie.

Haven forsøgte sig for første gang med den ekstra åbningsuge sidste år, hvilket betød, at Tivoli slog tidligere tiders rekorder for Halloween-perioden med et samlet besøgstal på 523.000.

Og særligt de svenske gæster har skæppet i kassen hos den gamle forlystelsespark. Tivoli oplevede en solid fremgang af svenske turister på hele 56 pct., hvis man sammenligner 2013 med 2014.

»Svenskerne har kvitteret for vores initiativ om at holde åbent i deres efterårsferie, ved at vælge Haven til,« fortæller Dorthe Weinkouff Barsøe, Tivolis underdirektør for Brand & Kommunikation.

Målet med den udvidede efterårssæson på tre uger er, at sikre yderligere fremgang i besøgstallet samt positionere Tivoli som helårsvirksomhed.  Og netop aktiviteter uden for højsæsonen glæder turistbranchen i Købehavn.

»Tivoli læste markedet rigtigt, da de valgte at forlænge efterårssæsonen sidste år, og dermed gøre Haven mere tilgængelig bl.a. for svenske gæster. Vi kan af vores analyser se en stigning i svenske overnatninger på 21 pct. i oktober 2014 ift. året før, og forhåbentligt fortsætter denne trend i år«, siger adm. direktør Mikkel Aarø-Hansen, Wonderful Copenhagen, der kalder Tivoli for en central spiller i København i bestræbelserne på, at tiltrække gæster til byen udenfor de travle sommermåneder.”

Tivoli skruer derfor op for markedsføringen på den anden side af Øresund for netop at placere Tivoli i svenskernes ferieplaner i efteråret.

»Et vigtigt budskab til svenskerne er tilgængeligheden. For sydsvenskerne er det så nemt at komme til Tivoli, at vi mentalt er begyndt at se dem som vores lokalmarked. Vi skal bare lige være sikre på, de faktisk også ved hvor nemt det er,« siger Dorthe Weinkouff Barsøe fra Tivoli.