Svenskerfinte redder Danmarks turistmagneter

Der er færre turister i Danmark, men de danske turistmagneterne tørrer sveden af panden og forsikrer, at de nok skal få fat i de udenlandske gæster alligevel og at besøgstallene generelt ser gode ud.

De store turistmagneter har lavet svenskerrabatter i år og melder desuden, at besøgstallene ser gode ud indtil videre. Fold sammen
Læs mere
Foto: Lars Rievers / Scanpix
Færre turister kommer til Danmark, i løbet af årets første fire måneder er antallet af turister, der overnatter i Danmark faldet med 13 pct, og ekspert i turisme Lise Lyck, leder af Center for Turisme på Handelshøjskolen i København, siger til Jyllands-Posten, at turismen i Danmark er i dyb krise.

Men vender man blikket mod landets fire største turistattraktioner ser situationen dog ikke helt så sort ud.

Hos både Tivoli, Bakken og Legoland har man siden sæsonstart forberedt sig på, at færre Larrson og Persson’er ville inkassere en adgangsbillet.

”Vi mærker ikke, at turismen er faldende. Vi tror selv, det skyldes, vi har produktudviklet meget. Vi har skabt Legoland Billund Resort, hvor vi er gået sammen med stærke samarbejdspartnere i området, bl.a. Lalandia Billund, Visit Denmark og Givskud Zoo. Det skal skabe et rejsemål og ikke et udflugtsmål”, siger Legolands direktør Henrik Höhrmann.

Omkring 40 pct. af gæsterne her er turister fra Norge, Sverige og Holland, og i de lande har man givet den gas med markedsføringen.

”Vi har lavet en meget fokuseret indsats på vores primære markeder sammen med bl.a. turoperatører på de udenlandske markeder, og det har gjort, at vi kan mærke, at vi har vækstet i antallet af udenlandske gæster. Tænker man strategisk, nytænkende og i forhold til markedsføring, vil det afspejle sig i antallet af besøgende”, siger Henrik Hörhrmann.

Han kan ikke kan oplyse, hvor mange man forventer går igennem tælleapparaterne i år.

Tivoli hårdest ramt af svensker-svigt
Tivoli, der ligger solidt på førstepladsen over de mest besøgte attraktioner, er hårdest mærket af svenskerne udeblivelse.

Svenskerne, der udgør den største gruppe af havens ca. 25 pct. udenlandske gæster, har derfor fået en økonomisk fordel, siger kommunikationsdirektør i Tivoli Stine Lolk.

”Vi kan godt mærke, at vi mangler svenskere, fordi de ikke er i byen. Derfor har vi lavet en rabatordning, der gør, at man nogle steder i Sverige kan købe en Tivolitur i svenske penge, så man sparer kursforskellen. Det kan vi se virker. Hvor mange det trækker, ved vi ikke, men vi forventer generelt færre svenskere i år", siger hun og understreger samtidig, at besøgsantallet indtil videre ligger på niveau med sidste år.

På Bakken med svenskerpenge
På Bakken og i Zoologisk Have, der ligger hhv. nummer 2 og 4 på listen, oplever man ikke de svigtende svenskere som et stort problem.

”Det er en forholdvis langvarig fornøjelse at gå i Zoologisk Have, så det har alle byturisterne ikke tid til. Vi har 10-15 pct. turister om året, primært svenskere, og vi mærker ikke, at der kommer færre. Vi har ikke den type gæster, der overnatter i København. De svenskere, der besøger os, kommer over broen”, siger Jeanette Mouritsen, økonomidirektør i Zoologisk Have.

Svenskerne får rabat på en tur i Zoo, når de kører over broen eller tager færgen, men det er en ordning, de har eksisteret i mange år, siger hun. I Zoologisk have forventer man, at de estimerede 1,3 millioner gæster i 2009 holder stik.

også på Bakken er svensker-krisen afblæst, selvom man var bekymret, siger adm. dir. Nils-Erik Winther.

”10-15 pct. af vores gæster er turister, og heraf er cirka 80 pct. svenskere. Vi har vi lavet nogle specifikke svenskertiltag i foråret, hvor en svensk krone var lig med en norsk krone, og det har været en succes. Vi har kunne tiltrække en del svenske gæster”, siger han.

Hvor mange svenskere, det er blevet lokket til fadet, findes der dog ingen tal på endnu.

Ifølge alle fire attraktioner, står man over for højsæsonen, og derfor er det endnu svært at spå om, hvor stor en effekt svenskerfinterne ender med at få.