Svenskere vil sælge sunde burgere i Danmark

Burgerkæden Max Hamburgerrestauranter åbner næste år første danske restaurant, der skal sælge sundere burgere end konkurrenterne.

I stedet for de klassiske fedtede burgere vil Max Hamburgerrestauranter forsøge sig med sundere burgere, der lever op til ernæringskravene i det nordiske nøglehulsmærke. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jens Nørgaard Larsen
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Efter flere gange at have lagt an til en storstilet svensk burger-invasion åbner Max Burgerrestauranter næste år i København.

I første omgang med én enkelt restaurant på Gammeltorv, skriver Børsen. Tidligere har kædens burgerboss Richard Bergfors proklameret, at han ville åbne 30-40 afdelinger i Danmark. Denne gang er taktikken anderledes forsigtig.

"Det har taget meget længere tid, end vi havde tænkt os," siger han til Børsen.

Han tror stadig på 30-40 restauranter i Danmark, men sigtet er ikke over fem år som i 2007. Nu taler han snarere om de næste 15 år.

Den ellers veletablerede kæde - med 88 restauranter i Sverige og tre i Norge - har sikret sig lokal hjælp i Danmark. Jesper Panduro, der er kendt fra Panduro Hobby, samt Camilla og Michael Raffnsøe bliver med selskabet We Love Burgers A/S masterfranchise-tagere, skriver Børsen. Jesper Panduro kommer i den forbindelse også til at fungere som administrerende direktør i den danske del af Max.

Det er en på papiret svær kamp at hamle op med amerikanske burgerkoncerner som McDonald's og Burger King, men i Sverige er Max Burger den næststørste og omsatte sidste år for 1,4 mia. svenske kroner.

Et særligt kendetegn for de svenske burgere er, at de omfavner det nordiske nøglehulsmærke for ernæring og desuden slår sig op på omtanke for miljøet.

Den fedtede burger med pomfritter til findes stadig hos Max, men svenskerne forhandler også salater og såkaldte delifresh-burgere.

Sisse Fogt, der er seniorrådgiver hos DTU, tror på, at omfavnelsen af nøglehulsmærket som garant for sundhed kan blive et vinderkort. Det sikrer den troværdighed om sundheden, man som forbrugere kan have svært ved at gennemskue andre steder, mener hun.

"Der er en stigende sundhedsinteresse i befolkningen. Burger-segmentet tiltaler primært de unge, men de efterspørger også noget mere sundt," siger hun til Børsen.

Max-kæden skal først have godkendt nøglehuls-burgeren i Danmark, men Jesper Pandura håber at have den klar, når Max-restauranten åbner til marts.