Svenskere vil beholde tabsgivende Sony Ericsson

Ericsson forventer, at datterselskabet vil begynde at tjene penge igen i år.

Sådan ser de ud, Sony Ericssons nye topmodeller, som skal skaffe flere kunder til det skrantende mobilselskab. Fra venstre er det Vivaz Pro, Xperia X10 Mini Pro (med udskydeligt tastatur) og Xperia X10 Mini (uden tastatur). Foto: Albert Gea, Reuters/Scanpix Fold sammen
Læs mere
BARCELONA: Verdens fjerdestørste mobilproducent, Sony Ericsson, vil også i fremtiden være svensk.

Netværksgiganten Ericsson, der ejer halvdelen af det otte år gamle selskab, vil ikke sælge sin andel og overlade det til den japanske elektronikgigant Sony at fortsætte, sådan som det tidligere har været nævnt.

Tror på penge i kassen i 2010

»Fra Ericssons perspektiv giver samarbejdet al mulig mening. Den strategiske logik er ikke ændret. Faktisk er en masse af den logik, der lå bag etableringen af samarbejdet, nu begyndt at materialisere sig og vil gøre det yderligere i det kommende år. I løbet af i år vil vi se fortsatte forbedringer af økonomien, vi vil få kvartaler med overskud, mere og mere mod slutningen af året,« siger Jan Wareby, der leder Ericssons multimedieenhed, til nyhedsbureauet Reuters.

Sony Ericsson har syv kvartaler i træk tabt penge og har senest meldt ud om kun en beskeden vækstforventning for mobilmarkedet i år.

Ny minimobil

Selskabet har dog på verdens største mobilmesse i Barcelona i søndags lanceret tre nye telefoner, heriblandt den kreditkortlille X10 Mini, som nyt kampmiddel om kundernes gunst.

Jan Wareby understreger, at Ericsson spyttede godt i kassen sidste år, og at han ikke for nærværende ser behovet for yderligere økonomisk støtte til det delvis ejede datterselskab.

Sony Ericsson er nummer 4 i verden efter finske Nokia og de to sydkoreanske selskaber Samsung og LG Electronics. Amerikanske Motorola er rykket ned på femtepladsen.