Svenskere optrapper burgerkrigen i Danmark

Svenske Max Burger vil for alvor gøre sig til på det danske marked og leverer nu burgere lige til døren.

Max Burger er et svensk familieforetagende, der har eksisteret siden 1968. Nu satser kæden på at blive stor i Danmark. Levering lige til døren skal skubbe den ambition i gang. Her ses administrerende direktør for Max Burger i Sverige, Richard Bergfors, (tv) og den danske direktør Jesper Panduro (th) foran Max Burger i København.  Fold sammen
Læs mere

Der er snart mange burgertilbud at finde i det danske landskab. Svenske Max Burger er en ny spiller, der trådte ind på markedet i marts. Nu kridter burgerkæden op til at plante sig solidt i danskernes burgerbevidsthed.

Som den første burgerkæde i Danmark vil de nu tilbyde levering lige til døren. Det sker i samarbejde med online leveringssitet Just Eat.

»Det er blevet gigantisk stort i udlandet med levering. I Skandinavien ligger det på et forholdsvist lavt niveau, men det kommer til at vokse kraftigt. Jeg tror på trenden, og derfor har vi valgt at fokusere på det,« siger administrerende direktør i Max Burger, Richard Bergfors.

Just Eats salgsdirektør Kristian Brønsbjerg var ikke i tvivl om at indgå en aftale. I længere tid er der kommet henvendelser fra kunder på de sociale medier og pr. mail om at få Max Burger med på listen over madtilbud.

»Der er en efterspørgsel for denne her type burger på markedet. Der har aldrig før været mulighed for at få leveret den slags til forbrugerne. For os giver det rigtig god mening. Vi har at gøre med et stærkt burgerkoncept, og Just Eat kommer med det største kundegrundlag«, siger han.

Planen er ikke, at salget på nettet skal prioriteres højere end restauranten. Richard Bergfors ser det mere som en ekstra mulighed for kunden.

»Det vil aldrig blive vores hoveddel. Det vil være en lille del af det totale salg. Hovedfokusset er at sælge burgere på restauranten og udvide antallet af restauranter«, siger han.

Men for at åbne nye restauranter kræver det en bred kundeskare. Det er blandt andet derfor, at Max Burger har valgt at satse på levering. Jesper Panduro tror, det vil øge kendskabet til Max Burger.

»Så er der flere, der kender til konceptet, næste gang vi åbner en ny restaurant,« siger han og forklarer, at det er et redskab af deres markedsføring af Max Burger.

Richard Bergfos kan nævne mange grunde til, at man skal vælge en burger i hans kæde og ikke hos konkurrenterne. Han mener, at den bedste måde at få flere danskerne til at spise en Max burger, er ved at smage den. Samarbejdet med Just Eat skal få det til at ske.

»Det vigtige er, at så mange som mulig smager vores produkter, og indser hvilken kvalitet vi leverer. For vi ved at produkterne taler for sig selv. Man kommer tilbage, hvis først man har smagt den«, siger han.

Der er allerede en del burgerrestauranter som for eksempel Halifax, der er til stede på Just Eat. Så vil folk overhovedet vælge at få leveret en burger fra den svenske kæde. Jesper Panduro ser det ikke som et problem.

»Den målgruppe, som Max Burger har på leveringsdelen, er ikke dem, der skal have candle light dinner, men måske dem der skal have en fodboldaften, hvor man er ti unge mennesker sammen. Vi mener, der er plads til alle«, siger han og nævner, at deres største konkurrenter på markedet er Burger King, Mc Donalds og Sunset, der ikke bringer ud.

Max Burgers ambitioner i Danmark er, ifølge Jesper Panduro, at skabe samme aura, som der er omkring Max Burger i Sverige, hvor der ligger næsten 100 restauranter, og det er en folkekendt kæde. Ambitionen er også at få flere danskere til at spise kvalitetsburger og ikke kun nappe kunder fra konkurrenter som Mc Donalds og Burger King.

Den første restaurant i København har nået målet og har i gennemsnit 1000 kunder pr. dag. Der er netop blevet skrevet under på en aftale til restaurant nummer to i København. Planen er at åbne fire til fem restauranter i hovedstaden i løbet af de næste tre år. Max Burgers omsætning er på næsten fem år vokset med 70 pct. Resultatet før skat er mere end fordoblet siden 2008.