Svenskere går i offensiv på betalingsmarkedet

Svenske iZettle relancerer torsdag sin betalingsløsning på det danske marked.

Mobil betaling hos mindre erhvervsdrivende kan nu også klares med en løsning fra svenske iZettle. Arkivfoto: Scanpix Fold sammen
Læs mere

Er man en mindre erhvervsdrivende, har man indtil videre kunnet benytte sig af Danske Banks MobilePay Business-løsning i stedet for en konventionel Dankort-terminal eller kontant betaling. Men med en relancering af svenske iZettles Chip & PIN-læser får erhvervsdrivende en ny mulighed for at tage imod betalinger.

Svenske iZettle lancerede deres oprindelige betalingsløsning i Danmark i 2012 og har lanceret tjenesten i ni andre lande, blandt andet Tyskland, England, Spanien og dele af Latinamerika foruden Skandinavien.

iZettles løsning er en lille, trådløs læser, som forbindes med en smartphone eller tablet via en trådløs bluetooth-forbindelse og en app, hvor man slår beløbet ind som på et digitalt kasseapparat.

Sammen med den nye læser lancerer iZettle også en ny prismodel, hvor trans- aktionsgebyret bliver lavere i takt med antallet af betalinger via iZettle. Eksempelvis vil en virksomhed med en månedlig omsætning på 50.000 kroner betale 2,36 procent i transaktionsgebyr, mens en café, som omsætter for 300.000 kroner eller mere, vil betale 1,5 procent. Som udgangspunkt er gebyret 2,75 procent.

Prisen for læseren er 795 kroner uden moms for private og 395 kroner uden moms for erhvervsdrivende, når iZettle kan købes online og i Eplehuset. Til sammenligning er Danske Banks MobilePay Business-løsning gratis for erhvervsdrivende indtil 1. oktober 2014. Derefter bliver prisen 1.000 kroner i etableringsgebyr og et årligt administrationsgebyr på 100 kroner, mens gebyret pr. transaktion er én procent, dog maksimalt fem kroner.

Udbredelsen skal øges med 25 procent

I et interview med Berlingske vil iZettles nordiske chef, Sverker Ingre, ikke sætte tal på, hvor mange brugere virksomheden har i Danmark, men forklarer, at målet med relanceringen er at øge antallet af salgssteder, som bruger iZettle, med 25 procent i år.

Han ser ikke iZettle som en direkte konkurrent til MobilePay:

»MobilePay er en interessant løsning, som jeg ikke nødvendigvis ser som en direkte konkurrent. En mobil betalingsløsning skal være relevant, sikker og nem at bruge. iZettle har succes, fordi vi udbygger en allerede eksisterende infrastruktur. Folk i Norden har i gennemsnit to kreditkort, og kunderne ved, at kort- og chip-teknologien er sikker. MobilePay er en god løsning, men jeg tror, at betalingskort vil bestå et godt stykke tid endnu. Vores største konkurrent er kontanter,« siger Sverker Ingre og understreger, at der er plads til MobilePay Business såvel som iZettle.

Sverker Ingre påpeger desuden, at 70 procent gerne vil bruge betalingskort ved transaktioner ifølge egne markedsanalyser. Hvis man som erhvervsdrivende har en omsætning på 200.000 eller 300.000 kroner, giver det så ikke mere mening med en normal Dankort-terminal?

»Det er op til den enkelte erhvervsdrivende at vurdere. Betalinger vil være en hygiejnefaktor i fremtiden. Vi vil fortsætte med at tilbyde betaling, men vores største prioritet er at hjælpe virksomhederne med at vokse, blandt andet med analyse- og oversigtsværktøjer, så virksomhederne kan blive klogere på deres kunder,« siger Sverker Ingre.

Svenskernes planlagte indtog på det danske betalingsmarked er ikke noget, der skræmmer den mest umiddelbare konkurrent, Danske Bank, forklarer Jesper Nielsen, bankens chef for forretningsudvikling.

»Det, som ligger bag MobilePay, er betalingskortene. Derfor er vi ikke i direkte konkurrence med iZettles kortløsning. Det er mere spørgsmålet om, hvordan det bliver båret frem, hvor vi har valgt telefonen. Vi står godt i forhold til iZettle, men det er fint med konkurrence,« siger Jesper Nielsen, som mener, at der er plads til begge løsninger.

»Der er ikke så mange spillere på det her marked endnu, så der er god plads. iZettle har fundet en niche, hvor mange af de små erhvervsdrivende bruger det som en nem løsning til små betalinger. Jeg mener, at vi har den mest brugervenlige og en klart billigere løsning, som er båret af mobiltelefonen. Vi forventer en vækst på mobilbetalinger på 20 til 30 procent om året.«

Swipp, den mobile betalingsløsning, som en række banker, blandt andet Nordea, Sydbank og Jyske Bank står bag, får i løbet af foråret en funktionalitet, så erhvervskunder kan modtage Swipp-overførsler, har Søren Skouenborg, ansvarlig for mobilbank og mobilbetalinger i Jyske Bank, tidligere forklaret. Lige nu er Swipp i en forsøgsordning, hvor udvalgte erhvervskunder kan bruge Swipp.

Én spiller vil sidde på markedet

Ifølge ekspert i betalingsteknologi og seniorparner hos konsulentvirksomheden PlusCON, Henning N. Jensen, vil en enkelt udbyder sætte sig på markedet.

»Jeg tror kun, at der er én, der får succes i forhold til betalinger i de mindre trans- aktioner. Mit umiddelbare gæt er, at det bliver Danske Bank. Dog har iZettle international kapital i kraft af, at MasterCard er medejer, hvorfor de har en mulighed. Men jeg mener ikke, at de appellerer i samme forstand,« siger Henning N. Jensen.

»Det er slagsmålet om småpengetransaktioner. Jeg tror særligt, at sommerens festivaler bliver et af de steder, hvor de her tjenester skal vise deres værd. De Samvirkende Købmænd har tidligere været ude at sige, at MobilePay koster for meget, så spørgsmålet er, om iZettle bliver for dyrt.«