Svenske og engelske supermarkeder vil "tatovere" mærker på frugt

Detailhandlere inden for fødevarer erstatter klistermærker med hi-tech, naturligt laserprint. Og det kommer til at gavne miljøet.

Det lille bitte klistermærke på avokadoen, bananen og appelsinen er snart fortid.

For i Sverige, Storbritannien, og Holland vil man nemlig erstatte det klistrede stykke plastik med et brændemærke - nærmere bestemt et form for laserprint. Brændemetoden er døbt »naturlig mærkning«. Teknikken er, at man bruger et stærk lys til at fjerne pigment fra skrællen. Metoden skulle hverken påvirke holdbarheden eller kvaliteten af frugten.

Det skriver The Guardian.

Og laserprintet kommer ikke hele vejen igennem til frugtkødet - så når du skræller din banan eller appelsin kan du ikke se mærket.

Hos Coop har man netop i dag modtaget en kasse økologisk frugt og grønt, der har tatoveringen »ORGANIC«. Hos Coop ønsker man nemlig at reducere miljøbelastningen. Men i og med at teknologien er meget ny, har man hos Coop ikke taget nogen endelig beslutning om den tatovering skal være på alle økologiske frugter og grøntsager i den nærmeste fremtid, skriver Coop informationsdirektør Jens Juul Nielsen i en mail til Berlingske Business.

»Men vi vil nu kigge nærmere på det. Det vil sige, at vi undersøger, hvad de miljømæssige konsekvenser er, hvordan økonomien ser ud, og hvordan forbrugerne vil tage imod det«.

Det er nyt skridt i den økologiske verden. I dag er mange forbrugere opmærksomme på, at alt det indpakning som omfavner deres grøntsager og frugter er spild og skadeligt for miljøet. Den hollandske leverandør af frugt og grønt Nature & More og den svenske supermarkedskæde ICA er derfor gået sammen om at erstatte klistermærkerne på økologiske avokadoer og søde kartofler med et lasermærke. Men også den britiske kæde M&S har taget metoden i brug på deres kokosnødder.

»Ved at bruge naturlig mærkning på alle økologiske avokadoer, vi sælger på et år, ville vi spare 200 km plastik. Det lyder af lidt, men jeg tror, at det kommer til at løbe op,« siger Peter Haag forretningsmanager hos ICA til The Guardian.

Og denne retning er særlig vigtig for de økologiske forbrugere, der i høj grad går op i miljø, og den bevidsthed vil kun blive meget større de kommende år, ifølge ham.

En lasermaskine er dog ikke helt billig, men den skal ses som en investering i fremtiden, og ifølge Michaël Wilde kommunikationschef hos den hollandske leverandør Nature & More.

»Du er nødt til at investere i en ekstremt dyr maskine, så det er en investering i fremtiden. Det er noget, vi tror, flere og flere supermarkeder vil gøre. Det sparer ressourcer, CO2 og energi,« siger han til The Guardian.