Svenske Ericsson skuffer med vigende salg

Amerikanerne svigter det svenske telekommunikationsselskab Ericsson. Analytikerne havde ellers hængt deres forventningshat op på de amerikanske kunder, men de svigtede igen, viser selskabets regnskab for tredje kvartal 2015.

Konkurrencen på det marked er hård, og Ericsson kæmper hårdt om de amerikanske kontrakter mod Huawei Technologies og Nokia. Fold sammen
Læs mere

Bruttomarginen, eller den procentdel af salget, der er tilbage efter at produktionsomkostningerne er trukket fra, landede på 34,5 pct., oplyser Ericsson fredag morgen. Og det var mindre, end analytikernes forventninger, der ifølge Bloomberg News' estimat lå på 35,3 pct.

Salget steg omkring 3 pct. til 59,2 mia. svenske kr., hvilket også var mindre end de 60,7 mia. svenske kr., som analytikere havde anslået.

Det er blandt andet l uftfartsselskaber, der bruger kræfter på at forbedre netværkerne i flyene for både at kunne lokke kunderne til og for at kunne klare de stigende mængder data, som mobilbrugerne med smartphones og tablets bruger.

Konkurrencen på det marked er hård, og Ericsson kæmper hårdt om de amerikanske kontrakter mod Huawei Technologies og Nokia. Det nordamerikanske marked udgjorde omkring en fjerdedel af Ericssons omsætning sidste år.

Ericsson forsøger sig dog også med nye forretningsområder og er ved at bevæge sig ind på tv- og medieteknologi-markederne for at imødegå en aftagende vækst i markedet for trådløst udstyr. Det svenske selskab har købt polske Ericpol samt nogle ukrainske operationer for at forbedre adgangen til andre industrier. Ericsson købte Envivio for 125 mio. dollar i sidste måned for netop at kunne udvide sin tv- og videoportefølje.