Svensk tøjkæde i største fald i 15 måneder efter regnskab

Et voksende onlinesalg formåede ikke at opveje et fald i trafikken i H&M's fysiske butikker, og aktiekursen for den svenske tøjkæde falder torsdag formiddag med 6,2 pct. til 208,60 svenske krone.

Foto: Regis Duvignau. Arkivfoto. Et voksende onlinesalg formåede ikke at opveje et fald i trafikken i H&M's fysiske butikker, og aktiekursen for den svenske tøjkæde falder torsdag formiddag med 6,2 pct. til 208,60 svenske krone. 
Læs mere
Fold sammen

Det er den største nedtur for aktien i 15 måneder.

»Vores voksende onlinesalg kompenserede ikke fuldstændigt for trafikfaldet i vores butikker på flere af vores modne markeder, og det har resulteret i, at vores salgsudvikling ikke har nået målet indtil nu i år.«

»Det er selvfølgelig ikke noget, vi er tilfredse med, og som sammen med andre ting er skyld i, at vi i tredje kvartal har en for stor lagerbeholdning,« siger Karl-Johan Persson, administrerende direktør i H&M, ifølge Bloomberg News.

Den svenske tøjkædes toplinje steg i tredje kvartal i det forskudte regnskabsår 2016/2017 til 51,2 mia. svenske kroner fra 50 mia. svenske kroner året før, hvilket stort set var som ventet af analytikerne.

Bundlinje viste 3837 mio. svenske kroner mod ventet 3785 mio. svenske kroner, mens bruttomarginen skuffede med et fald på 2,6 pct.point til 51,4 pct. Her var der blot ventet et fald til 51,6 pct. ifølge et estimat fra SME Direkt.

Det skyldes ifølge tøjkæden dels et aggressivt sommerudsalg.

H&M vil ifølge Bloomberg News åbne nye onlinebutikker på Filippinerne og Cypern i indeværende år og forventer, at onlinesalget det næste år vil stige med 25 pct.