I en stort anlagt kampagne kunne kunder hos det svenske tøjmærke Gina Tricot blive medejere af virksomhedens helt egen skov.
På den måde kan tøjfirmaets kunder være med til at nedbringe det massive CO₂-udslip, der er forbundet med modeindustrien. I tillæg er skoven gavnlig for insekter, fugle og andre dyr, lyder det i kampagnen.
Problemet er bare, at skoven slet ikke er en skov.
Det kan SVT fortælle.
For i virkeligheden er »Gina Tricot Forest«, som virksomheden har døbt »skoven«, blot 503 træer på et areal på knap 0,2 hektar land i Kalundborg på Vestsjælland. Og det er altså ikke nok til at kvalificere gruppen af træer som en skov.
FNs Fødevare- og Landbrugsorganisation definerer en skov som værende et areal større end en halv hektar. Ifølge SVT svarer Gina Tricots 503 træer kun til en tredjedel af det areal.
Der er godt nok en skov i Kalundborg. Virksomheden Ecotree har plantet i alt 17.600 træer, men de er ejet af 20 forskellige virksomheder og 150 privatpersoner. Gina Tricot kan altså kun tager ejerskab over 503 af de træer.
Og derfor mener Matts Lindbladh, der er professor emeritus ved Sveriges landbrugsuniversitet og har forsket i skovhistorie i over 30 år, at tøjhusets reklamekampagne »lugter af greenwashing«.
»Fra en virksomhed så stor som Gina Tricot kan man forvente meget mere end at købe så lille en andel og så få træer,« siger Lindbladh til SVT.
Vi er snublet
Gina Tricot omsætter for 1,8 milliarder svenske kroner årligt – svarende til knap 1,2 milliarder danske kroner – og har 150 butikker fordelt på fire lande.
Kampagnen, som Gina Tricot lancerede tilbage i 2022, blev promoveret af den svenske influencer Bianca Ingrosso, der har 1,4 millioner følgere på Instagram.
Efter SVTs afsløringer har Gina Tricot beklaget sin kommunikation om »Gina Tricot Forest«.
SVT har forelagt Gina Tricot, at skoven i Kalundborg kun delvist er modehusets, og at de 503 træer, som Gina Tricot ejer, ikke kan kategoriseres som en skov.
»Formuleringen er uheldig. Vi ville have formuleret det anderledes og er snublet her,« lyder svaret fra Gina Tricots globale bæredygtighedschef, Rebecca Watkins.
»Selve skoven vidste vi hele tiden ikke kun tilhørte Gina Tricot, men at vi var en del af den. Her tager vi med os, at det faktum er blevet uklart.«