Svensk medie: JP/Politikens køb af Børsen vakler

Ifølge det svenske medie Resumé frygter Bonnier, at de danske konkurrencemyndigheder vil afvise JP/Politikens Hus køb af Børsen fra det svenske mediehus.

Foto: Scanpix.
Læs mere
Fold sammen

En af dansk mediehistories største fusioner i nyere tid kan være i fare. Tilbage i januar meddelte JP/Politikens Hus, at man var blevet enige med den svenske mediekæmpe Bonnier AB om et køb af erhvervsavisen Børsen i en handel for 800 millioner kroner.

Handlen var betinget af, at de danske konkurrencemyndigheder, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, ville godkende konsolideringen, der vil efterlade JP/Politikens Hus som en endnu større magtfaktor i dansk presse. Styrelsen har endnu ikke truffet en afgørelse i sagen, men ifølge det svenske medie Resumé, der er ejet af Bonnier, er de svenske sælgere på det seneste kommet i stadig stærkere tvivl om, hvorvidt Konkurrencerådet vil godkende købet.

»Ifølge Resumés kilder har pendulet svinget frem og tilbage den seneste tid, og Bonnier har revurderet det juridiske grundlag, og man regner ikke længere med, at handlen vil gå igennem. Oddsene er snarere, at den vil falde igennem,« skriver Resumé.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, der skal træffe en afgørelse i handlen senest 1. februar 2017, ønsker ikke at kommentere forlydenderne, oplyses det til Berlingske Business.

Berlingske Media, der er en af de andre store aktører i bladverden herhjemme, meddelte i kølvandet på handlen, at man er af den opfattelse, at konkurrencemyndighederne bør afvise handlen.

»En sammenlægning af JP/Politikens Hus og Børsen betyder, at JP/Politiken med deres dagbladsforretning, store portefølje af lokalaviser og mange øvrige medieaktiviteter vil have en så dominerende position på det danske mediemarked, at det vil nærme sig monopollignende tilstande, hvor de kan handle uafhængigt af konkurrenterne og diktere priserne på eksempelvis annoncer og abonnementer,« lød det fra Kim Graven-Nielsen, bestyrelsesformand for Berlingske Media.

Flere eksperter oplyste til Berlingske Business tilbage i januar, at handlen uanset hvad ville være en vanskelig størrelse for konkurrencemyndighederne at tage stilling til.

»Jeg vil blive meget overrasket over et helt forbud. Omvendt blot overrasket med en ren godkendelse. Det afhænger lidt af, hvordan man laver fusionen. Det kan godt ske, så Børsen bevarer en vis selvstændighed, men ofte foretager man sådanne køb for at lægge noget sammen, og det kunne være annonceafdelingerne,« sagde Peter Møllgaard, professor ved Copenhagen Business School og konkurrenceretsekspert.

Niels Rytter, tidligere kontorchef i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, kaldte ligeledes sagen vanskelig.

»Det vil ikke være nemt lige umiddelbart for konkurrencemyndighederne at godkende købet. Spørgsmålet er, om det vil svække konkurrencen og effektiviteten på markedet. Gør købet det, kan det enten forbydes, eller der kan komme en godkendelse med tilsagn. Om sagen kan løses ved nogle tilsagn, er svært at vurdere,« sagde han dengang.

Bonnier oplyser til Resumé, at man ikke ønsker at kommentere rygterne, men at man afventer de danske myndigheders beslutning.

Stig Ørskov, adm. direktør, hos JP/Politikens Hus, har heller ingen kommentarer til historien i Resumé.

»Jeg har ikke kommentarer til den igangværende proces. Vi har hele tiden forventet, at Konkurrencestyrelsens behandling ville tage tid og i hvert fald vare året ud. Den forventning har ikke ændret sig,« skriver han i en SMS.