Svensk kampagne for e-bøger

De to største Internet-boghandeler indgår aftaler med de to største forlag om at levere bøger digitalt.

Store aftaler på det svenske marked skal udbrede e-bøgerne. Foto: Peter Helles Eriksen, Scanpix Fold sammen
Læs mere
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De elektroniske bøger indtager nu nabolandet Sverige.

De to største Internet-boghandeler, Bokus og Adlibris, har allieret sig med hver af de to største forlag, Norstedts og Bonniers, om at begynde at sælge e-bogslæsere og e-bøger.

Bokus kom først onsdag med e-bogslæserne Cybook Opus og Iriver Story. Kort efter begyndte konkurrenten Adlibros at sælge e-bogslæseren Letto.

Kvaliteten er afgørende

»Tidligere har interessen været begrænset hos både forlag og kunder. Ikke så mærkeligt, eftersom det tidligere var svært at hente bøgerne, og fordi de bøger, som hidtil har fandtes, ikke altid har været så gode. Det gælder også om at få forlagene med, og om at teknikken i e-bogslæserne er af høj kvalitet,« siger administrerende direktør for Adlibris, Per Svärdson, til Svenska Dagbladet.

Adlibris ejes af Bonniers, der også ejer dagbladet Dagens Nyheter, som der dog ikke er aktuelle planer om at levere elektronisk.

Priserne på e-bogslæserne er 1.495 svenske kroner for Letto-læseren og 2.795 kroner for Iriver Story-læseren. Letto vejer 220 gram og kan rumme 16 gigabyte data, Cybook Opus vejer 150 gram og har en gigabyte plads, mens Iriver Story på 284 gram har to gigabyte plads.