Svensk brillekæde udfordrer Louis Nielsen

Konkurrenten byder den svenske brillekæde Smarteyes velkommen på det danske marked og håber, det kan hjælpe på konkurrencen.

Det danske brillemarked får en ny kæde i folden, den svenske Smarteyes, som vil være næststørst i Danmark. Konkurrenterne hilsen den nye dreng i klassen velkommen. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kim Haugaard
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Selvom briller hjælper en til at se, kan priserne på stel og glas være svære at gennemskue. Men nu vil en svensk kæde indtage det danske marked, og konkurrenterne håber, det kan skabe en hårdere konkurrence og presse priserne.

Smarteyes fra Sverige vil nemlig være næststørst i Danmark med et helt simpelt priskoncept. To priser. Ingen gebyrer. Enten kan man købe en enkeltstyrke brille til 1.450 eller en flerstyrke til 2.950, og i den pris er alt inkluderet, siger administrerende direktør i Smarteyes' danske afdeling Niels Adolfsen til Morgenavisen Jyllands-Posten tirsdag.

Det, håber konkurrenter Louis Nielsen, kan være med til at skabe en hårdere konkurrence herhjemme, hvor den danske kæde i flere år har kæmpet for at få billigere briller til danskerne, siger den administrerende direktør Mads Nygaard til Jyllands-Posten.

Men Louis Nielsen tror dog ikke, at Smarteyes vil blive næststørst i Danmark, netop fordi danskerne er vant til dyre briller og derfor køber nye briller relativt sjældent. Danskerne skifter faktisk kun briller cirka hvert tredje år, fortæller Mads Nygaard.

I Sverige er Smarteyes da heller ikke næststørst, men kæden har dog 40 butikker, en omsætning på 350 millioner kroner og en markedsandel på 12 procent. I Danmark er Louis Nielsen størst, målt på hvor danskerne sidst købte et par briller, men måler man på omsætning og antal butikker, er Profil Optik den største i Danmark, skriver Jyllands-Posten.