Svensk brand satser digitalt i København

For første gang har det svenske highend-brand Hästens kørt outdoor-reklamerher hjemme. Valget faldt på de nye digitale skærme i Københavns indre by. Fleksibilitet, relevans og større budskabsforståelse var kodeordene i medievalget.

Hästens reklame Fold sammen
Læs mere

I forrige uge satsede det eksklusive svenske sengebrand Hästens for første gang på outdoorreklamer i Danmark. Det skete i hovedstadens gågader, hvor outdoorudbyderen AFA JCDecaux har opstillet 21 nye digitale outdoorskærme.

»Forbrugerne bliver udsat for flere annoncebudskaber end nogensinde før, og der tales sågar om, at hjernen efterhånden træner sig selv til at »sortere« irrelevante budskaber fra. Derfor arbejder vi altid målrettet på at levere løsninger, der giver mening i den specifikke situation, modtageren befinder sig i,« siger Evelyn Vatne, Head of Print & OOH (Out of Home, red.) hos medie­bureauet Zenith Danmark, der har rådgivet Hästens om medievalget.

»De nye digitale skærme tilbyder en fleksibilitet, der gør os i stand til at tænke outdoor på helt nye måder og øger værdien af medieindkøbet for vores kunder. I det her tilfælde så vi et match mellem tidsstyring af skærmene og fænomenet søvn, som vi præsenterede for Hästens. For dem gav det også god mening at øge værdien af annonceringen med relevante målrettede budskaber,« fortsætter hun.

Mere kreativitet, tak

Karsten Rask Mikkelsen, Commercial Director hos AFA JCDecaux, mener, at outdoorudbyderen med de nye digitale skærme og de bagvedliggende systemer generelt bedre kan opfylde annoncørernes ønske om flere kreative eksekveringsmuligheder på outdoormediet.

»Med det realtidsstyrede system SmartContent kan budskaber løbende tilpasses og ændres. Parametre som temperatur, vejr, tid og eksterne datafeeds kan hjælpe annoncørerne med at målrette deres budskaber og giver helt nye muligheder for kreative eksekveringer,« siger han.

Hos Hästens er Michael Mendgaard Holm, Regional Director, begejstret over de nye muligheder.

»De digitale skærme har givet mulighed for at placere vores budskab i en relevant kontekst. Med den digitale tidsstyring af kreativer kan vi tale om søvnkvalitet med både morgen­pendlerne og natteravnene. Jeg synes, den endelige løsning er et rigtigt godt eksempel på synergi mellem valg af medie og kampagnens budskab, siger han.

Digitale muligheder i bybilledet

De digitale skærme er stort set de eneste reklamepladser i Indre By, da alle traditionelle plakatstandere er blevet fjernet.

De nye digitale skærme er på 84 tommer, de har Full HD LCD teknologi, og en opløsning, der er bedre end på mange TV-fladskærme. I løbet af de første måneder i 2017 vil der blive opstillet flere digitale skærme, så antallet kommer op på 41.

»I det her tilfælde brugte vi tid som et styrende element. Næste gang er det måske lyd, lys eller vejr der er i spil. Vi glæder os i hvert fald til at blive udfordret af kunderne i takt med, at de får øjnene op for de nye digitale muligheder i bybilledet,« slutter Evelyn Vatne, Zenith Danmark.