Svane Køkken politianmelder bagmænd til falsk Facebook-side

Svane Køkkenet politianmelder telemarketingfirma for at have misbrugt virksomhedens navn og logo til en falsk Facebook-side, som skulle lokke personlige informationer ud af brugerne.

Foto: Henning Bagger. Ole Lund Andersen er adm. direktør i Svane Køkkenet. Han beklager episoden med den falske Facebook-side.
Læs mere
Fold sammen

I weekenden dukkede en Facebook-side op på nettet. »Velkommen til Svane Køkkenet - 100 procent dansk ejet - 100 procent dansk produceret« lød teksten, som er kopieret direkte fra Svane Køkkenets officielle hjemmeside.

Med en konkurrence, hvor præmien var et køkken til en værdi af næsten 80.000 kroner, blev brugerne lokket til at videregive deres personlige informationer, like og dele siden. I løbet af 24 timer havde siden over 6.000 likes. 23.000 havde liket konkurren og 15.000 havde delt den. Men siden var falsk..

Adm. direktør, Ole Lund Andersen, fra TMK A/S, der ejer Svane Køkkenet beklager episoden med den falske Facebook-side.

»Vi finder det groft, at et andet firma misbruger Svane Køkkenets navn og logo. Den høje kendskabsgrad og den goodwill, Svane Køkkenet har opbygget omkring sit brand, udnyttes af smarte firmaer sandsynligvis med det formål at lokke personlige data ud af brugerne,« skriver han i en kommentar.

Da Svane Køkkenet opdagede misbruget af virksomhedens navn og brand, kontaktede de omgående Facebook. Facebook greb fat i telemarketingsfirmaet bag konkurrencen, som ændrede beskrivelsen af siden til en fan-side for Svane Køkkenet. I aftes blev den falske side lukket helt, og Svane Køkkenet har politianmeldt telemarketingsfirmaet bag.