Svage marginer skal hæves med ny strategi for Santa Fe

Der svedes alt for få penge i Santa Fe, hvor den traditionelle flytteforretning er ramt af prispres, og forventningerne til 2015 derfor må nedjusteres.

Foto: Andreas Hagemann Bro. - Vi er ramt af to ting. Dels er der et ret stort marginpres fra kunderne. Dels er vi ramt af, at nogle markeder i Australien, Kina og enkelte steder i Europa falder ret stejlt, samtidig med at vi ikke har været i stand til at reducere vores omkostninger hurtigt nok, siger Martin Thaysen.
Læs mere
Fold sammen

Regnskabet for andet kvartal viser et underskud på driften, og Santa Fes administrerende direktør, Martin Thaysen, erkender, at resultatet langt fra prangende og også decideret "utilfredsstillende."

En ny strategi har netop været drøftet i ledelsen og præsenteres til september, hvor der også vil blive udstukket finansielle mål for lønsomheden.

- Situationen er egentlig lidt todelt. På den ene side har vi god vækst og en fornuftig udvikling i vores Relocation Services, som er profitabel. Til gengæld har vi haft nogle større udfordringer i flytteforretningen, end vi tidligere har haft, når det kommer til profitabiliteten og vores driftsomkostninger, siger Martin Thaysen til Ritzau Finans.

Santa Fes traditionelle flytteforretning står for 84 pct. af omsætningen, og derfor slår problemerne hårdt igennem.

- Vi er ramt af to ting. Dels er der et ret stort marginpres fra kunderne. Dels er vi ramt af, at nogle markeder i Australien, Kina og enkelte steder i Europa falder ret stejlt, samtidig med at vi ikke har været i stand til at reducere vores omkostninger hurtigt nok, siger Martin Thaysen.

På trods af en stigning i omsætningen i andet kvartal til 85,8 mio. euro fra 72 mio. euro i samme periode sidste år, vendte driftsindtjeningen før af- og nedskrivninger, EBITDA, til et underskud på 0,3 mio. euro fra et plus på 1,8 mio. euro året før.

For hele 2015 skærer Santa Fes forventningerne til driftsresultatet til 10-12 mio. euro fra 13,4-16,1 mio. euro. Cirka halvdelen af indtjeningen skal komme fra flytteforretningen, mens Relocation Services, der står for bare hver syvende omsætningskrone, skal levere resten.

Derfor er målsætningen også at få sat endnu mere skub i væksten i Relocation Services, der styrer virksomheders udstationeringer og hjælper med alt det praktiske ved flytningen, såsom at finde ny bolig og skole og sikre og vedligeholde arbejdstilladelser og visa. Desuden skal omkostningsbasen gøres mere fleksibel.

- Vi afholder en strategipræsentation til september, hvor vi vil præsentere, hvor vi mener, at koncernen skal bevæge sig hen, og hvordan de enkelte forretningsområder skal udvikle sig. Her vil vi komme med klare mål for de forskellige forretningsområder i de næste fem år, siger Martin Thaysen, der ser vækstmuligheder i Relocation Services.

- Udfordringen (i Relocation Services, red.) er ikke at vokse, for det er jeg ikke i tvivl om, at vi kan, men udfordringen er at nå et nyt vækstniveau, så det får meget større indflydelse på vores samlede omsætning, siger Martin Thaysen.

Små opkøb vil muligvis kunne hjælpe væksten i Relocation Services på vej, men større opkøb anser Martin Thaysen ikke som en mulighed.