Sværvægteren inden for godstransport

Når op til 1200 ton tunge tanke skal flyttes, ender opgaven som regel hos Torben Rafn & Co. i Sommersted.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Ingen er i selskab med Torben Rafn ret længe uden at vide, at ud over hustruen Sonja, som han blev gift med som 20-årig, så er transport af tungt gods hans livs kærlighed. Jo mere krævende, jo bedre.

Knap har man sat sig ved mødebordet, før den 62-årige vognmand er langt inde i en udredning af den hidtil tungeste transportopgave, at bevæge fire, 1200 ton tunge bugseringstanke en kilometers penge fra produktionen hos Bladt Industries til en pram i Aalborg Havn. Det krævede to 80 m lange køretøjer på sammenlagt 285 ton og 66 aksellinjer med i alt 528 hjul at fordele trykket på. Transporterne i marts og april var for Schenker & Co, og BTA-tankene anvendes som ballast, når olieplatforme i den norske sektor skal flyttes.

»Vi har kørt med alt, brunkul, kalk, kølevarer og så videre, og da jeg var yngre ville jeg alt. Men efterhånden har jeg fundet ud af, at man er nødt til at begrænse sig, finde en niche. Man skal koncentrere sig om noget og helst være lidt bedre end de andre,« siger Torben Rafn.

Da han er uddannet mekaniker og altid har været fascineret af materiel, lå blokvognene og sværgodset lige for. Dog var det lidt en tilfældighed, at han kom til at køre med tungt gods. Han kørte kyllinger til shahen i Iran, da han i 1975 fik en forespørgsel om at køre en 50 ton tung hydraulisk presser fra Hydraulico i Odder til Teheran.

På det tidspunkt havde han lige købt to amerikanske Mack-lastbiler med træk på begge bagaksler, og sådan et køretøj forsynet med dobbelte, østrigske krydskæder på dækkene passede til at trække godset igennem de tyrkiske bjerge om vinteren. Samme år købte Torben Rafn sin første seksakslede blokvogn med udtræk, og en sværvægter inden for godstransport var født.

Chefen tager selv medFotos i hovedsædet i Sommersted nord for Vojens vidner om, at hvor det er muligt at lave en vej, kan Torben Rafn & Co. nærmest flytte alt. Om det er en 17,4 m bred fuldskalamodel af Stærekassen, der skal flyttes over Kongens Nytorv, flere hundrede ton tunge transformere, kraftværker for Danida i Sudan, den 250 ton tunge ubåd Springeren på den sidste rejse til Langelandsfortet eller senest en 7x70 meter fodgængerbro over Ågade på Nørrebro betyder ikke noget.

Om det så er midt om natten, tager chefen med ud for at sikre sig, at den lagte rute gennem byer og havneområder nu også holder.

»Når vi kører med de store ting, er der altid en med, som repræsenterer firmaet og kan træffe beslutninger på stedet, hvis det er nødvendigt. Mine chauffører plejer at sige: Det er små skridt, du tager. Jeg har dog næsten altid en plan B parat, hvis en rute er rigtig snæver,« siger Torben Rafn.

Planlægningen af en transport begynder med, at han eller virksomhedens daglige leder, svigersønnen Jan Rafn, tager ud og finder en rute. Torben Rafn har selv en erfaringsbase af utallige veje, broer og rundkørsler at trække på, og hvis han har kørt skibssektioner fra Vølund i Esbjerg til havnen for 20 år siden, hænger ruten ved.

»Da de begyndte med at lave rundkørsler herhjemme, lavede de alle tænkelige fejl, og mange måtte laves om tre-fire gange. Alene mellem Haderslev og Vojens var der planer om seks-syv rundkørsler, men de blev heldigvis ikke alle til noget. Rundkørsler slår trafikrytmen i stykker, men hvis de bliver lavet rigtigt fra begyndelsen, kan de sagtens indrettes fornuftigt uden store ekstraomkostninger, så vi kan køre igennem,« siger Torben Rafn.

Irriterende spændendeHan har gennem årene ofte været i dialog med myndigheder og arbejder eksempelvis på at få lavet transportkorridorer fra fabriksområder til havne, så transporten af tungt gods kan foregå mere smidigt. Det er ikke nogen kunst at transportere omfangsrigt og tungt gods, hvis man vil lægge alt ned, elledninger, lysstandere og så videre, men sådan foretrækker Torben Rafn ikke at mase sig frem.

»Sværgodstransport er så irriterende, at det er spændende, for tingene ændrer sig hele tiden, og gode ruter fra fabrikker til havne bliver ødelagt. Desuden er de gamle hovedveje jo nærmest lavet om til stilleveje,« siger Torben Rafn.

Også hvad angår materiellet har han været fremme i træskoene. Siden han købte den første 12-akslede blokvogn fra tyske Goldhofer i 1982 – den har han endnu – har han gentagne gange inspireret den kendte producent fra Memmingen til nye løsninger til gavn for kunderne. Senest et tårnsæt til transport af tre megawatt-vindmøller, som virksomheden har de hidtil to eneste af. Selv om Torben Rafn først begyndte at køre med vindmøller, da de nåede en vis størrelse, fylder transporterne for hovedsageligt Vestas og Siemens nu omkring 40 procent af omsætningen.

»Vi har flerårige aftaler med Vestas og Siemens, og det kræver, at vi kan køre en vis mængde. Hvis du kun kan køre en vinge en gang imellem, skal du køre for Give Sværgods eller os. En kolonne til en vindmølle består af omkring ti lastbiler med blokvogn, og hvis det er fire møller, skal der 40 lastbiler til. Det kræver en vis kapacitet,« siger Torben Rafn.

Den sønderjyske vognmand begriber ikke, at hvis han køber en blokvogn hos Goldhofer i Memmingen, så skal den først synes i Tyskland og derefter i Danmark. Hvad har man så EU til? Han er også i offensiven, når blokvogne angribes for at sænke trafikken. Hvorfor ikke sætte hastighedsgrænsen op fra 60 til 80 km/t i det flade Danmark, lige som i Tyskland?

Frustrationerne til trods bliver det dog en velkonsolideret virksomhed med en indtjening omkring 15 mio. kr. før skat de senere år, han om et ukendt antal år overlader til næste generation. Datteren Tina på 41 år er it-ansvarlig i virksomheden, svigersønnen Jan, 49 år, er daglig leder, og sønnen Lars, 38 år og advokat i Aabenraa, er formand for bestyrelsen. De blev medejere for godt et halvt år siden.