Vil du lytte videre?
Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.
Allerede abonnent? Log ind
Skift abonnement
Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.
Hov, giv os lov at afspille podcasten. Den er klar, når du har klikket ‘Tillad alle’
Alvorligt stormvejr
Steen Hildebrandt, professor i organisation og ledelse på Handelshøjskolen ved Aarhus Universitet, siger, at DSB er ude i et alvorligt stormvejr. Han vurderer, at kun de færreste potentielle lederemner vil sige ja tak til jobbet. »Betingelserne for at praktisere egentligt lederskab som topchef for DSB er små, og vilkårene er for vanskelige. Derfor vil en hel del af de ledere, der utvivlsomt er kompetente til jobbet, takke nej, for de ved, at prognosen er, at det vil gå dem af helvede til,« siger Steen Hildebrandt. Han peger på, at tidligere bestyrelser og ministre med ansvar for DSB ikke har villet være med til at skabe klarhed i DSB. Det statslige selskab har ifølge Steen Hildebrandt gennem flere år været ramt af alt fra ledelsesmæssige og politiske kriser til store underskud på DSBFirst i Sverige og problemer med at få leveret IC4-tog fra Italien. »Der har været megen turbulens på både direktions- og bestyrelsesniveau og en meget kraftigt politiserende transportminister (Hans Chr. Schmidt (V), red.). Nu har vi fået en ny minister, men vi ved ikke, hvordan han vil håndtere statens ejerskab af DSB. DSB står i dag uden adm. direktør, og det er et kæmpeproblem. Selskabet har brug for en sikker ledelse og klar topleder,« siger Steen Hildebrandt. Professor i ledelse ved Aalborg Universitet, Anders Drejer, er også stærkt bekymret over Roslevs afgang. »Det begynder at ligne et meget ubehageligt mønster. DSB har over de seneste 20 år fået lov at køre uden hjælp og været dårligt ledet. Og nu skal vi betale for konsekvenserne. Det ligner en undskyldning for at slippe for at være med i noget, der kan ende i en katastrofe«, siger han. Bestyrelsesformand Peter Schütze afviser, at DSB er havnet i et ledelsesmæssigt kaos, indtil bestyrelsen igen får ansat en ny ny topchef for DSB. »Selvfølgelig er det en udfordring. Jeg har her til morgen (i går, red.) siddet i møde med koncernledelsen. Jeg kan ikke se noget kaos. Vi får løst tingene,« siger formanden.Stærk profil
Peter Schütze siger, at han og bestyrelsen nu søger en lederprofil, der kan fortsætte det gode arbejde, der er begyndt med at skabe et mere robust DSB og få økonomien på plads. Ansættelse af en ny topchef skal ifølge formanden ske hurtigst muligt, når man har fundet den rigtige person. Han tilbageviser, at DSB står i en alvorlig ledelseskrise. »Selvfølgelig er det alvorligt, når man står og mangler en adm. direktør, men vi har et godt lederhold og en koncernledelse, som hver dag får tingene til at fungere. Vi har en lang række dygtige medarbejdere. Når det gælder om at få tingene til at fungere på den korte bane, skal det nok lykkes for os,« siger Peter Schütze. DSBs formand beklager dybt, at Christian Roslev har meddelt, at han stopper øjeblikkeligt af helbredsmæssige årsager. »Vi har været rigtig glade for ham. Christian Roslev har skabt ny energi i DSB. Så i bestyrelsen er vi rigtig kede af, at han forlader DSB,« siger Peter Schütze. Ifølge headhunterne skulle det ikke være umuligt at finde en ny mand til at stå i spidsen for DSB. »Der vil selvfølgelig være nogle, som ikke føler, at det er attraktivt, men der vil også være nogle, som finder det attraktivt, fordi det er en stor, stor udfordring, og gør man det godt, så står man virkelig, virkelig stærkt,« siger Christian Kurt Nielsen. Ifølge senior partner Stephen Bruyant-Langer fra headhunterfirmaet Korn/Ferry International er fordelen ved jobbet, at man ved, hvad man går ind til. »Problemerne er klart defineret. DSB står foran en turnaround, og det er der ledertyper, der er interesseret i,« siger Stephen Bruyant-Langer.INFOshop: Brancheanalyse: Stor fremgang for vikarbureauerne