SushiSushi følger med på Facebook

SushiSushi-restauranterne har fået inspiration både til kommunikation og design på Facebook. Her kan de følge kundernes ønsker, og det har resulteret i en mere kvindelig profil.

Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Samtalen fysisk i restauranten og den, der vandrer mellem eksisterende og potentielle kunder. Det har hidtil været den primære kommunikationskanal for SushiSushi-restauranterne i Aalborg og Randers, som parret Peter og Sinne Lagrolet har drevet sammen i snart fem år.

Parret er imidlertid blevet mere og mere bevidst om, at sociale medier, særligt Facebook, i stigende grad har udviklet sig til en kanal, hvor virksomheder går i dialog med kunderne, og sidste år valgte de to at få oprettet en fanside på Facebook for at prøve kræfter med, hvilken form for kommunikation de kunne have med kunderne.

Over det seneste halve år har de hentet værdifulde input og opnået en helt ny dialog med de mere end fem tusinde brugere, der i dag følger sushi-restauranterne på Facebook.

Brugerne har ifølge indehaverne været meget flittige til at skrive om restauranterne og komme med konstruktiv kritik om alt fra menuen til åbningstider og events, men samtidig har de også været medvirkende til, at Peter og Sinne Lagrolet har gennemført nogle andre forandringer i deres kommunikationsformer.

Kvindernes magt

Gennem analyseværktøjer på Facebook har SushiSushi opdaget, at der er en overvægt af kvinder, der følger med i restaurantens aktiviteter online og deltager i dialogen. Derfor har Peter og Sinne Lagrolet valgt at ændre i udtrykket på virksomhedens officielle hjemmeside, så det fremstår mere feminint, hvilket de har modtaget positiv respons for.

Selvom SushiSushi ikke har gennemført større analyser af målgruppens aktiviteter i andre kanaler end virksomhedens egen side på Facebook, er indehaverne ikke i tvivl om, at de har lært langt mere om kunderne, end de har haft adgang til tidligere.

De er da også på vej til at bevæge sig ud på flere platforme i den digitale verden, da restauranten er i gang med at få udviklet en applikation, som iPhone-brugere kan downloade og anvende til at kommunikere med SushiSushi.