Sure kunder kostede De Gule Sider livet

Direktør Henrik Dyring peger på dårlig kundebehandling og finanskrise som de årsager, der gav De Gule Sider dødsstødet.

Findes det, findes det ikke længere her. De Gule Sider er erklæret konkurs. Fold sammen
Læs mere
Foto: BAX LINDHARDT
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

De var store smil på læberne, da European Directories købte De Gule Sider af TDC i 2005. Prisen lød på fem milliarder kroner, men små seks år senere er smilet stivnet for mindst en af parterne.

European Directories er nemlig færdige med at sende penge efter De Gule Sider, der på få år er gået fra et stort overskud til et dundrende underskud.

"Siden jeg kom for halvandet år siden, har vi arbejdet på en turn-around af De Gule Sider, men vi må indse, at det ikke sker. Problemet er, at De Gule Sider er en underskudsforretning og derfor har brug for løbende kapitaltilførsel fra vores europæiske ejer, og det har man altså ikke længere mulighed for at bidrage med," siger direktør Henrik Dyring.


På få år er overskudsgraden i virksomheden gået fra et plus på 265 procent til minus på 100 procent. Det grundlæggende problem har været, at kunderne flygter fra De Gule Sider, der siden 2005 har mistet halvdelen af kunderne.

"Hovedproblemet er, at man har behandlet kunderne rigtig dårligt. Det er også derfor, at De Gule Sider har været i Kontant (forbrugerprogram på DR1, red.) et par gange. Kombineret med en finanskrise, hvor alle skal spare, så har det kostet rigtig dyrt," siger Henrik Dyring.

De Gule Sider har været igennem forbrugermagasinets vridemaskine, fordi man blandt andet har opkrævet betalinger for produkter, som folk ikke har bestilt.

Henrik Dyring arbejdet nu sammen med kurator, advokatkontoret Kromann Reumert, med at sælge dele af virksomheden fra. Selvom telefonbogen stadig er populær i landdistrikterne, udgør den tykke moppedreng ikke længere størstedelen af forretningen for De Gule Sider. Det drejer sig i stedet om blandt andet onlineportalen www.dgs.dk og selskabets mobilapplikationer.

"Der er også vore store kundedatabase og markedsdata. Vi har en række produkter, der har en stor værdi, så vi forventer at få solgt nogle af dele inden for den næste måneds tid, så vi forhåbentlig kan redde nogle arbejdspladser," siger han.

De Gule Sider har omkring 250 ansatte i Danmark. Det vides endnu ikke, hvad der kommer til at ske med deres stillinger i fremtiden. Hos Dansk Metal, der har omkring 90 medlemmer

"Det er ret voldsom og en katastrofe at det sker nu her kort før jul. Nu gælder det om at få afklaret, hvilke muligheder de har, og få set på, hvornår lønmodtagernes garantifond kan sikre dem fra. Der er utroligt mange spørgsmål, der dukker op, når man som lyn fra en klar himmel får at vide, at ens virksomhed er lukket og slukket," siger souschef Michael Antonssen fra Dansk Metals Uddannelses- og IKT sekretariat.