Supervans med supergear

ErhvervsBladet.dk har prøvet to slags DSG-automatgear fra VW – det hidtidige sekstrins i Scirocco 2,0 TSI og det nyeste syvtrins i en Golf 1,4 TSI.

Foto: Carsten Teiner. VW Scrirocco
Læs mere
Fold sammen

Golf og Scirocco kan begge fås som gulpladebiler – ja, faktisk er salget af Scirocco van gået over al forventning.

Forhandlerne forventer også, at den nye Golf GTI vil blive populær som van, men faktisk ville en 1,4 liters TSi- udgave være rigelig for de fleste. Det er i hvert fald min opfattelse, for det er lidt af en mini-GTI, og man sparer en masse penge.

Det er mest private, der køber Scirocco van som en tosædet sportsvogn, for bagsædet er ikke særlig stort og bagagerummet minimalt.

Når det gælder Golf, fordeler kunderne sig fifty/fifty mellem private og erhvervskunder, hvorimod Touran van stort set kun sælges til virksomheder. Den kan i øvrigt også fås med DGS-gear. Merpris for DSG er i omegnen af 20.000 kr. Det samme man giver for VW’s to-zone klimaanlæg Climatronic.

Vanedannende

Hvis man absolut ikke vil eje biler med automatgear, må man sørge for ikke at prøve VW’s stærkt vanedannende intelligente DSG- automatgear – for det er imponerende, hvor lynhurtigt og behageligt, de skifter. Især syvtrinsudgaven som takket være det øverste overgear også sikrer bedre brændstoføkonomi end bilen med manuel gearkasse, nemlig 16,9 km/l i stedet for 15,9 km/l.

Det er nye toner, for gammeldags converter-gearkasser er ret forslugne. Cirka 20 procent mere forslugne, faktisk – ifølge VW.

Men kører man hårdt, holder tallene selvfølgelig ikke. Det må man lære sig, for ellers når man kun 12 km/l, som vi opnåede i en etape i Golf 1,4 TSI – for slet ikke at tale om Scirocco, som ifølge VW går 13,2 km/l, men hvor vi med sporty kørsel på en etape måtte nøjes med knap ti km/l.

To typer gearkasser

Koblingen i DSG 6 og 7 arbejder forskelligt. Henholdsvis i et oliebad og tørt. DSG 7 vejer desuden 16 kg mindre end DSG 6. DSG står for Direct Shift Gearbox eller originalt Direkte Schalt Getriebe og er en dobbelt kobling, hvor den ene tager sig af de lige og den anden af de ulige gear.

P.t. er der en begrænsning på 250 Nm. moment i DSG 7 – for ikke at få kølingsproblemer. Det vil sige, at det kan bruges i den testede Golf 1,4 TSI med 122 hk med 200 Nm. og i Golf 1,9 TDI med 105 hk og netop 250 Nm – men den testede Scirocco 2,0 TSI med 200 hk og 280 Nm. må holde sig til DSG 6 – indtil tyskerne har løst køleproblemerne.

Begge DSG-gear kan skiftes manuelt, hvis man selv vil bestemme, og det kan være en fordel ved bjergkørsel.

Lækker komfort

Begge biler tilbyder noget af det bedste, når det gælder førerkomfort, og når man taler om sikkerhed, er der også tale om fuld udbygning med esp- stabilitetssystem, gardin-airbags og aktive nakkestøtter. Golf, der nu er på markedet i sin sjette generation, opnåede fem stjerner med 36 ud af 37 point i den uafhængige EuroNCAP-crashtest.

Køreegenskaberne er fornemme – hjulpet af 205/55 R 16 dæk på Golf'en og 235/40 R 18 dæk på Scirocco – sidstnævnte med aluminiumsfælge. I Scirocco-testbilen var der eldrevne sportssæder med læderbeklædning og for komforten vippeglastag for bedre indeklima. På ét punkt adskiller de to biler sig dog – udsynet bagude er godt i Golf'en, men ringe i Scirocco'en. Man hjælpes dog af bak- alarm og gode spejle.

Som varevogn er Scirocco lidt upraktisk på grund af sin høje indvendige læssekant fra varerumsgulv til bagklap. Det er knap så udtalt i Golfen. 1,42 kubikmeter er varerummet i Scirocco – i Golfen 1,75 kubikmeter.