Supermarkedskæder presser nærbutikkerne

Irma og Føtex lægger med nye supermarkedskoncepter pres på de små nærbutikker. Mange er allerede væk fra gadehjørnerne, og flere kommer ifølge prognose til at dreje nøglen om.

Foto: Linda Kastrup. Irma vil over de næste to år åbne 20 nye lokalbutikker i København og omegn.
Læs mere
Fold sammen

De store dagligvarekoncerner er godt på vej til at tage livet af de små, uafhængige nærbutikker.

Senest har Coop med Irma lanceret Lille Irma, som bliver rullet ud i Storkøbenhavn, og for få måneder siden var det landets anden dagligvaregigant Dansk Supermarked, som åbnede convenience-butikken Føtex Food.

Det bekræfter ifølge Flemming Birch, ekspert i detailhandel og forbrugertendenser, den tendens, der har vist sig over de seneste måneder.

»Slå de store de små nærbutikker ihjel. Svaret er ja, det gør de,« siger Flemming Birch.

Ifølge en prognose fra analyseinstituttet Retail Institute Scandinavia vil antallet af uafhængige nærbutikker falde med 64 procent frem til 2024, så der kun er 150 nærbutikker tilbage i landet. Siden 2004 er antallet af nærbutikker faldet fra 626 til 507 i 2014.

Henning Bahr, administrerende direktør i Retail Insitute Scandinavia, peger på lavprissupermarkeders udvidede åbningstider som en del af truslen for nærbutikkerne, men han mener også, at Lille Irma vil medvirke til at realisere prognosen.

»Det her er et helt nyt format. Vi har tegnet en nedadgående streg for de gode, gamle nærbutikker, og her ser vi en ny måde at udvikle et butikskoncept på med dialog og og udvikling af sortiment,« siger Henning Bahr.

Prognosen fra Retail Institute Scandinavia viser også, at antallet af små supermarkeder defineret i størrelsen fra 400-999 kvadratmeter falder med 25 procent over de næste 10 år. Både Lille Irma og Føtex Food er noget mindre butiksstørrelser, typisk i omegnen af 200 kvadratmeter, og ifølge Irmas kædedirektør Jesper Uggerhøj, er det netop de små, de helt store og nethandel, der skal dække Irma-kundernes behov for handelsplatforme.

At de store koncerner nu satser på mindre, lokalforankret supermarkeder, er et billede, der allerede har tegnet sig uden for Danmarks grænser.

»Det svarer fuldstændig til, hvad vi ser ude i verden. Man går efter mindre butiksformater, der ligger tæt på folk. Det er ret karakteristisk for de store dagligvarekæder,« siger Flemming Birch.

Forbrugerne kører ifølge Flemming Birch i mindre grad ud til de store hypermarkeder, og samtidig har mulighederne for indkøb af dagligvarer på nettet påvirket forbrugernes adfærd i retning af et højere forbrug af lokale supermarkeder.

Mens Føtex Food satser på convenience-konceptet med færdigretter, sandwich og brødudsalg, er Irma med Lille Irma gået en anden retning og profilerer sig med involvering af kunderne. Ifølge Flemming Birch er det en rigtig god idé lige nu, for vi er i en tid, hvor forbrugerne gerne vil engageres.

»De rammer noget, der er karakteristisk i tiden. Der er status i fællesskab, og der er status i det lokale. Vi vil gerne være med til noget lokalt,« siger Flemming Birch og nævner lokalpolitiske tiltag og økologiske fødevarefællesskaber som eksempler på andre fællesskaber, der har vundet indpas den seneste tid.

Flemming Birch tilføjer, at det ikke altid bidrager med brugbare idéer at involvere kunderne, men missionen er at give forbrugerne en følelse af at være en del af et fællesskab mere end at få inspiration til gennemgribende idéer.