Supermarkedskæder kæmper for små prisstigninger

Arlas prisstigninger rammer forbrugerne. Dansk Supermarked og Coop forhandler nu med mejerigiganten om de enkelte produktpriser.

Forbrugerne må hoste op med lidt ekstra for en liter mælk, når Arla skruer priserne op. Men Danmarks største supermarkedskæder, Dansk Supermarked og Coop, kender endnu ikke de konkrete konsekvenser for kunderne.

Erik Eisenberg, informationschef hos Dansk Supermarked, understreger, at de vil gøre, hvad de kan, for at prisstigningen bliver så nådig som mulig.

- Jeg kan ikke forudse præcist, hvad der vil ske. Men prisen på en liter mælk kommer nok ikke til at vælte forbrugernes verden. Vi forventer en stille og rolig prisstigning, siger han til Ritzau.

Nogenlunde samme besked lyder fra Jens Juul Nielsen, der er informationsdirektør hos Coop.

- Vi kommer ikke uden om, at en prisstigning altid rammer kunderne i sidste ende. Vi vil kæmpe for, at stigningerne bliver så små som muligt. Det vil næppe ryste danskernes husholdningsbudget, siger han.

Begge kæder ligger i forhandling med Arla og regner med en snarlig løsning.

/ritzau/