Supermarkedskæde satser stort på lokale fødevarer

Føtex under Dansk Supermarked øger udbuddet af lokale fødevarer i firmaets varehuse. Stadig flere vil have lokalt producerede produkter og råvarer, lyder det.

Foto: Johan Gadegaard.
Læs mere
Fold sammen

En velsmagende oksesteg fra den stedlige kvægavler, jordbær fra den lokale plantage eller et par dejlige flødeis fra byens ismejeri.

Danskerne mæsker sig i produkter fra en egn, de kender. Og det får supermarkedskæden Føtex til at øge mængden af lokal produceret mad, meddeler selskabet i en pressemeddelelse.

Tilbage i 2014 introducerede Føtex sammen med entreprenørvirksomheden Go Local lokale varer på hylderne i Føtex Food. Det har været en så stor kommerciel succes, at Føtex nu afsætter plads til lokale varer i alle landets næsten 100 Føtex-varehuse.

»Vi oplever i stigende grad, at vores kunder efterspørger lokale varer og har fokus på kvalitet, bæredygtighed og nærhed. Det betyder meget for vores kunder, at de kender det område, varerne kommer fra,« siger Tore Nederland, sortiments- og projektchef i Føtex.

I hver Føtex kommer der til at være cirka 20 forskellige lokale producenter og omkring 70 forskellige varer.

En af de producenter, som leverer varer til Føtex, er Æblespecialisterne. Ægteparret Malene Grønlund og Peder Jensen fra Silkeborg står bag virksomheden, der med afsæt i gamle danske æblesorter producerer æbleprodukter som for eksempel æblesmør og æblechutney.

Også Coop, der står bag Fakta, Kvickly og Superbrugsen, har gennem længere tid præsenteret kunderne for lokale producenter af fødevarer. Her tæller sortimentet blandt andre producenten af fjerkræ Sødam fra Sønderjylland og det økologiske mejeri Thise, hvis 70 landmænd også skal levere økologisk oksekød.