Supermarkeds-kæmpe giver Carlsberg sparket

Den britiske supermarkeds-kæde Tesco tager Carlsberg af hylderne.

Foto: Søren Bidstrup. Briterne skal enten skifte supermarked eller finde en ny øl at nyde, når de ser Premier League, som Carlsberg sponsorerer.
Læs mere
Fold sammen

Det er næsten slut med at købe Carlsbergs-øl i Storbritanniens største supermarkeds-kæde, Tesco.

Det skriver flere britiske medier.

Fremover vil det kun være muligt at købe en pakke med fire øl, og de vil kun være at finde i 200 butikker.

»Vi har taget beslutningen om at fjerne en række Carlsberg-produkter i vores butikker og på nettet. Vi vil fortsat tilbyde kunderne et godt udvalg af øl og cider. Medarbejderne i butikkerne er klar til at hjælpe kunder med at finde alternativer, hvis det produkt, de ønsker at købe, ikke længere er tilgængeligt,« siger en talskvinde fra Tesco i en pressemeddelelse.

Tesco har taget konsekvensen af, at de gennem en længere tid har kæmpet med underskud og uro i organisationen. Derfor har de iværksat en række strategiændringer, hvor et af initiativerne er at luge ud i produktudvalget. Adm. direktør i Tesco, Dave Lewis, planlægger at fjerne en tredjedel af produkterne fra hylderne. Han ønsker at strømline sortimentet, da han mener, at kunderne bliver forvirrede over for mange valgmuligheder.

I marts måned var det Kingsmill brød, som blev fjernet fra butikkerne, i juli fik Ribena og Capri-Sun kniven, og nu er turen altså kommet til Carlsberg.

Carlsberg oplyser, at de ikke kan kommentere på sagen, fordi Tesco er deres kunde. Presseansvarlig i Carlsberg, Jim Daniell, fortæller at Carlsberg er opmærksomme på forbrugernes skuffelse, som har været tydelig på de sociale medier.

»Vi tror på, at vores investeringe i Carlsberg som brand gør os attraktive for både forbrugere og butikker. Vi har haft tre tv-reklamer ude i England i år, og vi er i gang med at udføre planer, som styrker brandets position som officiel Premier League, engelsk landshold og UEFA EURO 2016 øl,« siger Jim Daniell i en kommentar.