Supermarkeders egne mærker i fremgang

Detailkædernes egne varemærker er for alvor slået igennem hos supermarkedskunderne. Det er både discount og luksus, der sælger.

Foto: Andreas Hagemann Bro.
Læs mere
Fold sammen
»Private label« er betegnelsen for supermarkedernes egne varemærker såsom COOPs mærke X-tra og Dansk Supermarkeds Princip. Og den form for varemærker er for alvor slået igennem hos de danske supermarkedskunder, der både tager den dyre kaffe og den billige mælk ned i indkøbskurven, skriver Børsen.

"Private label er blevet mere modent. I starten var det kun discountvarer - typisk meget billige mærker - som skulle konkurrere med discountbutikkerne. Så havde man noget skrammel; dårlige varer til dårlige priser. Nu ser vi, at man begynder at opgradere private label til flere niveauer," siger Benno Schnoor Clausen, konsulent i Retail Institute Scandinavia til avisen.

Markedsføring ændrer holdning
Tidligere havde forbrugerne svært ved at se, at supermarkedernes egne varemærker skulle være lige så gode som de andre varemærker. Men holdningen har ændret sig i takt med, at kæderne har øget markedsføringen af produkterne.

"Butikkerne er bedre til at konceptualisere det. Når du ser mærket X-tra, ved du, at det er discount. På den måde kan du bedre kommunikere over for forbrugerne," siger Benno Schnoor Clausen.

Lettere at genkende
Dansk Supermarked har her henover sommeren lanceret discountserien Budget, hvor en række varer er blevet samlet under samme navn og emballage, så de er mere letgenkendelige for kunderne. Hos COOP har man både den billige serie X-tra og den dyrere Änglamark, og begge er i vækst.

"Vi har en høj vækst i forhold til sidste år på både Änglamark og X-tra. Änglamark har haft meget stærk vækst fra starten, og X-tra er specielt accelereret inden for det seneste år, også som følge af den finansielle krise," siger fødevaredirektør Jan Madsen fra COOP til avisen.