Supermarkeder vil vælte nonfood-konkurrenter af pinden

Flere dagligvarebutikker øger nu fokus på salg af billigere nonfood-produkter og lægger op til konkurrence med lavpriskæder som Normal og Flying Tiger.

Superbrugsen har styr på salget af fødevarer, og satser nu på at genvinde omsætningen på salg af nonfood-produkter. Thomas Lekfeldt

Supermarkederne gør klar til at hive kunderne tilbage på deres banehalvdel, når det kommer til salg af billigere nonfood-varer. Det skriver Finans i dag.

Mens onlineaktører – og især – butikskæder som Normal stormer frem på salget af shampoo, skrabere og vaskemiddel i den lavere prisende, og kunderne måske hellere går i Søstrene Grene for at købe bageudstyr, lider supermarkedernes salg af nonfood-produkter så meget, at Coop Danmarks Superbrugsen-butikker har mistet deres omsætning på det.

De seneste par år har Coops satset milliarder af kroner på flere og billigere økologiske madvarebutikker i deres butikker, der består af Fakta, Irma, Kvickly, Superbrugsen og Dagli' Brugsen. Nu lader det til, at nogle af butikkerne indfører en lignende strategi i nonfood-regi. Det samme gælder hos Lidl Danmark, der allerede kører ugentlige tilbud på alt fra personlig pleje til værktøj for at kunne følge med konkurrenternes salg.

»Vi har nok i kampen om fødevarerne og i en tid med øget nethandel haft for lidt fokus på nonfood, så der skruer vi nu op. Vi skal have vundet omsætning tilbage i de kategorier, som især for os er produkter op til ca. 100 kr i udsalgspris, og dermed nonfood som forbrugerne anvender dagligt,« siger kædedirektør Jesper K. Andersen i SuperBrugsen til Finans.

Coop fordoblede ellers overskuddet i 2017 til lidt under en halv milliard, så noget tyder på, at fødevarergigantens satsning på økologi er givet godt ud. Men der er meget at vinde på nonfood-området.

Normals butikker har i den grad sat sig på tronen af nonfood-salget, hvilket det børsnoterede Matas blandt andet også har været påvirket af. Kæden, der åbnede sin første butik i Silkeborg for fem år siden, er pr. 1. juli 2018 vokset til 137 butikker, hvoraf 48 af butikkerne befinder sig i udlandet.

I sit fjerde regnskabsår formåede Normal at fordoble omsætningen til 665 mio. kr. efter åbningen af 51 nye butikker og sidste år var 72 procent af de 665 millioner tjent ind pr. 31. juli. Kæden er i dag en del af Bestseller A/S-koncernen.