Supermarkeder vil reducere emballagen

Nogle af landets største aktører på dagligvareområdet vil sætte mål for, hvordan de kan reducere mængden af indpakning.

Øl og sodavand på dåse er et eksempel på emballage, der er praktisk for forbrugerne, men det er ikke den mest miljøvenlige løsning. Fold sammen
Læs mere
Foto: Kaare Smith
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Hver dansker bruger årligt 126 kilo emballage. Halvdelen af dette er ifølge Miljøstyrelsen pap og papir, mens plast udgør en fjerdedel. Det får nu Coop, Arla og Carlsberg til at fremsætte mål for, hvordan de kan reducere mængden af indpakning. Arla har eksempelvis en ambition om at blive affaldsfri i 2020, da alt deres emballage til den tid skal kunne genbruges. Det skriver Kristeligt Dagblad.

Selv om en undersøgelse, som Coop har lavet, viser, at 86 procent af befolkningen mener, at der i høj grad eller i nogen grad er for meget emballage om dagligvarerne, kan det alligevel være svært at få kunderne til at vælge et produkt med mindre indpakning, påpeger Signe D. Frese, programchef for miljø og klima i Coop.

»Vi har reduceret mængden af emballage på vores opvasketabs fra vores eget mærke Änglamark, så kassen nu er mindre. Men vi oplever, at kunderne går direkte efter den pakke med opvasketabs, som ser størst ud. Også selv om der faktisk ikke er flere i,« siger hun til Kristeligt Dagblad.

Samtidig har man hos Carlsberg over de seneste år oplevet, at dåsen har overhalet returflasken på trods af returflaskens lavere miljøpåvirkning. Det sker ifølge Simon Hoffmeyer Boas, Senior CSR Manager hos Carlsberg Group, fordi, at bekvemmelighed ofte overstiger forbrugernes vilje til at foretage det miljømæssigt bedste valg.

Men producenterne ligger, som de har redt, mener Klaus Jensen, kampagneleder for foreningen Aktive Forbrugere, der arbejder for at promovere bæredygtigt forbrug.

»Den megen emballage er både en ekstra økonomisk omkostning for producenterne og forbrugerne. Men desværre har producenterne vænnet forbrugerne til, at alting skal være nemt. Frem for at sælge en papirpose med te sælger de en plasticindpakket æske med separate tebreve, der hver for sig er pakket ind. Forbrugerne skal vænnes til at tænke på en anden måde og til at forstå, at cornflakes fra Kellogg’s ikke nødvendigvis er mere luksuriøse, blot fordi de både er pakket i en pose og en papæske,« siger han til Kristeligt Dagblad.