Supermarked-salg løsner bånd på direktør

Dansk Supermarkeds administrerende direktør Per Bank får større handlefrihed under Salling, end han havde under A. P. Møller - Mærsk - blandt andet til at ekspandere internationalt.

Administrerende direktør for Dansk Supermarked Per Bank (til højre) får ro på bagsmækken med Salling som ny ejer. Til venstre Karin Salling og Jens Bjerg Sørensen fra Salling-fondene. Fold sammen
Læs mere
Foto: Claus Fisker
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

A.P. Møller - Mærsk har mere eller mindre sluppet taget i Dansk Supermarked med salget af dagligvarekoncernen til Salling Gruppen, og det er en lettet administrerende direktør, som nu får arbejdsro efter måneders usikkerhed og rygter om salg af den virksomhed, han står i spidsen for.

Per Bank indtrådte i stillingen som administrerende direktør i Dansk Supermarked i april 2012, og selv om den nye ejerstruktur ikke ændrer på den strategi, han fremlagde sidste år, giver det alligevel større handlefrihed, når ejeren hedder Salling i stedet for A.P. Møller - Mærsk.



Blandt andet bliver det nemmere at realisere planen om international ekspansion af Netto. Det kræver nemlig en samarbejdspartner på de aktuelle markeder, og det er ifølge Per Bank »åbenlyst«, at den del af strategien bliver nemmere at føre ud i livet uden Mærsk som ejer.  

»At lave konstellationer med partnere under Dansk Supermarked bliver nemmere, for Mærsk ville nok have haft en mening om, at det er svært at lave konstellationer under den konstellation, der var der i forvejen. Ja, det er helt åbenlyst, vi bedre kan gøre det nu,« siger Per Bank og tilføjer, at det er et teoretisk scenario.

Billedserie:

Han vil hverken ind på, hvilke markeder han går efter, eller hvilke samarbejdspartnere der er interessante, men med en fortid i britiske Tesco har Per Bank et godt kendskab til de internationale markeder.

»Strategien på det punkt er at finde en stor partner, som ikke har discount i dag og så gå i samarbejde om at etablere discount. Men hvor i verden og hvem det bliver, så langt er vi ikke kommet,« siger Per Bank og understreger, at han fuldt og fast tror på, det kan lade sig gøre.



Dansk Supermarked slipper med den nye ejer også for at betale udbytte til Mærsk fremadrettet. Det betyder, at Dansk Supermarked får større handlefrihed til at udvikle virksomheden. Tidligere er omkring halvdelen af indtjeningen gået til udbytte.

Men på dagen, hvor salget til Salling er en realitet, fremhæver Per Bank alligevel primært den arbejdsro, salget giver, og ikke mindst den positive modtagelse, beskeden fik hos medarbejderne i koncernen.

»Jeg synes ikke, det berører mig, men på en eller anden ubevidst måde berører det medarbejderne at få den i hovedet hele tiden. Det har vi stoppet nu,« siger han og fortsætter:

»Det betyder, at vi kan få ro, mere commitment og mere opbakning fra vores medarbejdere.«

Udover Netto består Dansk Supermarked af Føtex, Bilka og stormagasinerne Salling. Tirsdag formiddag kom meddelelsen om, at Mærsk solgte sin andel af dagligvarekæden til Salling Gruppen, som nu sidder på 81 procent af aktierne. Om fem år er det meningen, at Salling-selskaberne overtager de resterende 19 procent.