Superliga-klubber tjener kun lidt på TV-rettigheder

Norsk undersøgelse viser, at klubberne i den danske Superliga hører til i den lave ende, når det handler om at tjene penge på TV-rettighederne. Ny TV-aftale vil dog give et løft.

Glæden var stor, da de danske Superliga-klubber i december sidste år kunne præsentere en ny TV-aftale om salg af rettighederne til at transmitere kampe fra Superligaen. Divisionsforeningen havde på vegne af klubberne forhandlet en ny aftale gældende fra 2009 på plads med MTG/Viasat.

Men der var også god grund til at glæde sig. En ny norsk undersøgelse viser, at klubberne i Superligaen med den TV-aftale, der gælder indtil 2009, er blandt de klubber i Europa, der får den laveste andel af indtægterne fra salg af TV-rettigheder.

De to nordmænd Connie H. Størseth og Hilde O. G. Åsmul har i en masteropgave på Handelshøjskolen i Trondheim undersøgt TV-rettighedsområdet for fodboldklubber, og undersøgelsen placerer de danske Superligaklubber i bunden. Af de 13 undersøgte ligaer er det kun klubberne i Norge og Sverige, der får mindre ud af de samlede indtægter fra salget af TV-rettigheder end de danske.

60 procent af indtægten
Ifølge undersøgelsen udgør indtægterne fra den nuværende TV-aftale kun 60 procent af de samlede TV-indtægter på fodboldrettigheder i Danmark, mens klubberne i lande som Tyrkiet og Belgien scorer henholdsvis 97 og 91 procent.

Sportsøkonom Troels Troelsen fra Copenhagen Business School peger på, at det er svært at sammenligne de enkelte ligaer, da kvaliteten kan være svingende. Men han mener alligevel, at tallene er meget sigende for situationen i Danmark.

»Jeg tror ganske enkelt ikke, der er blevet lagt nok arm mellem Divisionsforeningen og TV-selskaberne. Og så tror jeg, Dansk Boldspil-Union er gode til at beholde så mange rettigheder som muligt,« mener Troels Troelsen, der altså mener, at Superligaen er mere værd end den nuværende aftale giver.

Det er Divisionsforeningen, der forhandler TV-aftaler på plads på vegne af Superliga-klubberne. Her indrømmer formand Thomas Christensen, at den nuværende TV-aftale ikke længere er tidssvarende.

»Den var god, da vi indgik den for mange år siden. Det er også derfor, vi allerede har været ude at lave en ny aftale, der gælder fra 2009,« siger Thomas Christensen.

Blev ikke sendt i udbud
Den nye aftale behandler Konkurrencestyrelsen i øjeblikket, fordi aftalen blev indgået uden at have været sendt i udbud, og aftalens længde er fire år, mens EU-kommissionen anbefaler treårige aftaler.

Den nye aftale anslås at være 200 millioner kroner værd om året, hvilket er en fordobling i forhold til den nuværende aftale. Det vil naturligvis give Superliga-klubberne et økonomisk løft.

»Mange af de andre lande i undersøgelsen har indgået nye og forbedrede TV-aftaler. Den vogn ville vi med på, og derfor indgik vi aftalen med MTG/Viasat nogle år før, den nuværende aftale udløber,« forklarer Thomas Christensen.