Superlastbil fra MAN

LASTBILEN FOR DE FÆRRESTE. Der vil formentlig være langt mellem kunderne til MANs nye superlastbil TGX med 680 hestes motor.

Det er ikke mange danske vognmænd, der vil investere i MANs nye superlastbil, TGX med 680 hk. Det er en motor, som MAN har udviklet sammen med producenten af entreprenørmaskiner, tyske Liebherr.

Det er nok ikke prisen, der vil holde kunderne væk, men der vil ikke være økonomi i at køre i en V8’er, som ikke går så langt på literen som eksempelvis en sekscylindret udgave med 440 hk, som kunne være en typisk eksportversion.

»Men der vil være undtagelser – måske en vognmand med kun én bil eller som en bil til vognmanden selv som prestige for firmaet. Ellers vil de fleste 680’ere være til svær transport så som vindmøller eller andre specialtransporter. Lige nu har vi 15 ordrer på V8-modellen – heraf de 13 som sværvægtstrækkere,« siger Leif Ottesen fra MANs danske salgssupport afdeling.

Når Danmark får modulvogntog med 60 ton totalvægt, vil interessen for kraftigere motoriseringer dog nok stige.

48 ton ingen byrdeErhvervsBladet.dk har tes-tet den nye TGX med 480 hk over godt hundrede kilometer på midtsjællandske landeveje. Modsat de biler, som vi prøvede ved præsentationen i Sydtyskland, kører vi her med 48 ton totalvægt, som p.t. er maksimum i Danmark.

De 48 ton føltes slet ikke som en byrde. Vogntoget trækker rent op ad selv de mest bratte stigninger med kun få nedgearinger fra automatgearkassen, når vi accelererer op ad bakkerne. Automatgearet betyder, at man kan koncentrere sig om kørslen og den øvrige trafik. De store og ellers tydelige spejle stjæler dog noget af udsynet.

Vores testbil havde XL-førerhus, som er det mindste til TGX-serien og primært beregnet til indenrigstransporter. Drivlinen var seks gange fire, altså en treakslet trækker med træk på begge bagaksler. Måske ender den i en entreprenørvirksomhed, som ikke har behov for fuld ståhøjde og luksuriøse sovefaciliteter.

Turen fra København ned over Midtsjælland via motorvejsnettet og retur ad landeveje foregik helt afslappet. Jeg følte ikke den store vægt bagpå, som det ville have været tilfældet med en mindre motor.

Komforten i TGX er endnu bedre end i den forrige TGA-model. Førersædet byder på god komfort. Rattet indstilles med en knap i panelet til højre for rattet.

En savnet modelTGA bygges i øvrigt frem til maj næste år. Ordretilgangen stoppede dog i sommer, men de første bestillinger af den nye generation, TGS og TGX, fik importøren allerede i maj.

I år når MAN op på 1.400 biler herhjemme. En markedsandel på 19,9 procent. Men kunderne skal ikke tro, at man lige kan få de nye modeller. Der er omkring et års leveringstid, men det gælder for de fleste importører. Kan man derimod klare sig med en TGM eller den lille TGL-udgave, så er leveringstiden knap så lang.

Testbilen er den p.t. eneste V8’er herhjemme med 3.000 Nm, men der er bestilt en håndfuld til tungtransport med converter og 2.700 Nm, som dog ganges med to en halv ved igangsætning af en sværgodsbil.

Modellen har været savnet i denne branche, som før kørte med MAN V10, der kun fandtes med Euro3-miljønorm. Vores V8’er testbil med SCR teknologi (selective catalytic reduction) lever op til Euro5-normen ved tilsætning af AdBlue.

MAN tror dog i længden mest på at køre uden SCR, og man er langt i udvikligen af motorer til Euro5 med EGR teknologi (exhaust gas recirculation). Men det ligger lidt ude i fremtiden, før de sekscylindrede Euro5-EGR- motorer er på vejene herhjemme og V8’eren langt senere.