Superbyder på Lauritz.com: »Jeg bruger 20 timer om ugen på at byde«

De professionelle handlere, som dominerer på Lauritz.com, har en noget anden tilgang til netauktioner end den almindelige forbruger. Berlingske har talt med to af Lauritz.coms professionelle kunder.

Berlingske har været i kontakt med to af Lauritz.coms professionelle kunder, som køber varer på Lauritz.com for at sælge dem videre i deres butik Fold sammen
Læs mere
Foto: Keld Navntoft
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Buddhaer og smykker, kunst og keramik. Lauritz.coms professionelle kunder byder mange gange på mange auktioner, og deres interesse favner umiddelbart temmelig bredt.

Berlingske har været i kontakt med to af Lauritz.coms professionelle kunder, som køber varer på Lauritz.com for at sælge dem videre i deres butik, og de har en noget anden tilgang til auktioner på nettet, end den almindelige forbruger.

»Jeg byder dagligt på mange varer. Jeg vil skyde på, det i gennemsnit er cirka ti varer om dagen, og at jeg bruger 20 timer om ugen på at byde,« siger en københavnsk auktionshandler.

Berlingske er bekendt med personens navn, men han ønsker at være anonym, for det er, siger han, »en lille branche«. Siden Berlingske i sidste uge berettede om Lauritz.coms ekstremt store kunder, som deltager i cirka ti procent af alle auktioner, har flere spørgsmål trængt sig på. Et oplagt spørgsmål er, om det overhovedet kan lade sig gøre at byde på så mange auktioner hver dag? Ja, det overrasker i hvert fald ikke auktionshandleren, at Lauritz.coms mest aktive kunde i gennemsnit byder på 17 varer om dagen.

»Det er et tal, der ikke er så langt fra mit eget niveau. Jeg har kolleger, der er langt større end mig selv, så det er jeg ikke overrasket over,« siger auktionshandleren.

Storkunders adfærd på lauritz.com

Kundenummer Antal auktioner Antal bud
72807 80288 849272
269950 69186 862089
156178 55075 60034
278134 54318 58651
290985 40371 162748
1273 31861 169335
87519 24301 80138
57566 23993 29119
137310 22657 250683
114705 22237 112398

Autobud tager »jo ingen tid«

Han byder på alt fra malerier, keramik, sølv, smykker, porcelæn og design – varer som hans egne kunder efterspørger – og han finder varerne ved dels at bruge søgeord, dels ved at pløje både Lauritz.com og andre auktionshuse i ind- og udland igennem.

»For mig som forretningsmand handler det om at købe nogle varer, som mine kunder ­efterspørger, og dem skal jeg købe til den rigtige pris,« siger han.

En anden professionel handler, som Berlingske har været i kontakt med, ønsker heller ikke sit navn i avisen. Han er københavnsk galleriejer, men handler både professionelt og privat, fortæller han.

»Jeg er lidt af en samler og køber ikke kun billeder. Jeg køber mange mærkelige ting som apotekerkrukker, gamle lægeinstrumenter og buddhaer,« siger han.

Galleriejeren fortæller, at han »ikke har nogen fornemmelse af«, hvor mange auktioner, han byder på, men han indrømmer, at han som galleriejer og inkarneret samler byder mere end gennemsnittet.

»Det tager jo ingen tid at lægge et autobud. Det er bare at lægge et bud, og så er den potte ude,« siger galleriejeren med henvisning til funktionen på Lauritz.com, hvor man automatisk kan byde op til et maksimalt beløb.

Storkunder og intentionen om at købe

Lauritz.coms ledelse foretrækker at svare på Berlingskes spørgsmål skriftligt via mail fremfor at blive telefoninterviewet.

Mette Rode, Adm. dir., Lauritz.com

»Det står enhver af vore kunder frit at byde på en vare, så længe vi ikke ser spor af misbrug. «


I en mail til Lauritz.com har Berlingske spurgt, hvordan auktionshuset forholder sig til de storkunder, som deltager i mange auktioner, men kun i 0,3 procent og 0,8 procent af auktionerne giver sidste bud.

»For os er det ikke afgørende, hvor mange varer en professionel eller privat kunde byder på, herunder antallet af bud, så længe vi kan konstatere, at kunder byder med intentionen om at købe, og at de gennemfører de køb, som de får hammerslag på, med respekt af fortrydelsesretten,« skriver Lauritz.com i en mail med administrerende direktør Mette Rode Sundstrøm som afsender.

»Det står enhver af vores kunder frit at byde på en vare, så længe vi ikke ser spor af misbrug. Ser vi manglende gennemførelse af køb og for højt antal fortrydelser, får kunden en advarsel eller lukkes,« skriver auktionshuset.