Superbrugsen overrasker positivt

Salg og indtjening stiger hos Superbrugsen, der tror på, at discountbølgen nu vender. Det er der dog stærkt delte meninger om.

SuperBrugsen har i årets første fire måneder klaret sig bedre end sidste år. Fold sammen
Læs mere
Foto: Jeppe Bjoern Vejloe
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Kunderne er begyndt at vælge Superbrugsen igen efter en række år, hvor kæden har været stærkt presset af offensive discountbutikker.

I årets fire første måneder er antallet af kunder vokset med ni procent, og omsætningen er vokset med syv procent. Væksten er udelukkende hentet i eksisterende butikker, oplyser kæden.

»Supermarkeder som Superbrugsen har længe været udråbt som de store tabere til discount, men jeg tror, tendensen er vendt,« siger kædedirektør Michael Løve.

»Både regnskabstal og målinger af kundetilfredsheden viser, at det lokale supermarked har en mere lys fremtid, end de fleste havde forestillet sig for et år siden,« siger han.

Det er ikke kun omsætningen, men også resultatet, som nu ser bedre ud. Indtil nu er resultatet i kædens 230 butikker cirka 50 millioner kroner bedre end i samme periode sidste år, oplyser Michael Løve.

Dog forklares op mod ti millioner kroner af den forbedrede bundlinje med, at Superbrugsen har skilt sig af med urentable butikker i 2012. I alt lukkede eller konvertede Superbrugsen cirka 20 butikker til søster-kæden Fakta i 2012.

Søndagsåbent giver vækst

Årsagerne til de forbedrede regnskabstal er ifølge Michael Løve, at Superbrugsen har sænket normalprisen på cirka 400 varenumre, ryddet op i butikkerne og har udnyttet muligheden for at holde søndagsåbent. Sidstnævnte har bidraget med cirka 20 procent af den samlede vækst fra kæden.

Superbrugsen har også ombygget syv butikker til et moderniseret koncept, hvilket har givet tocifrede vækstrater.

Det er dog ikke alle, der er enige med Michael Løve i, at discountbølgen nu har nået toppen i Danmark.

»Nej, det tror jeg ikke. Vi forudser, at der vil være vækst på discountmarkedet helt frem til 2020,« siger Henning Bahr, direktør i konsulenthuset Retail Institute Scandinavia.

»Det er klart, at der er stigende konkurrence indbyrdes i discountsektoren, men samlet set vil discountmarkedet vokse,« siger han.

Forudsigelsen bygger blandt andet på, at tre endnu ikke landsdækkende kæder, Kiwi, Rema 1000 og Lidl, har meldt ud, at de vil vokse i Danmark.

»Det giver i sig selv en voldsom vækst. Og så har du samtidig en udvikling, hvor discountbutikker som Rema 1000 og Netto forsøger at blive stadig skarpere på frugt, grønt og ferskvarer,« siger han.

Den positive udvikling i Superbrugsen kan ifølge Henning Bahr hænge sammen med, at danskernes dagligvareforbrug er blevet mere polariseret. Danskerne køber basisvarer i discountbutikker, mens vi ønsker at skrue op for kvaliteten og forbruget, når weekenden nærmer sig.