SuperBest snyder netkunder for gode tilbud

Tilbudsjægerne skal ikke handle i SuperBests netbutik, her gælder de gode tilbud nemlig ikke. ”Det primære fokus med netbutikken er at spare tid,” lyder forklaringen. Men den strategi forvirrer mere end den gavner, vurderer ekspert.

Foto: Torben Klint
Lyt til artiklen

Vil du lytte videre?

Få et Digital Plus-abonnement og lyt videre med det samme.

Skift abonnement

Med Digital Plus kan du lytte til artikler. Du får adgang med det samme.

Falder du over i et godt tilbud i tilbudsavisen fra SuperBest, kan du godt finde overtøjet frem. Tilbuddene gælder nemlig kun i supermarkedskædens fysiske butikker og ikke i den netbutik, SuperBest åbnede i slutningen af 2009.

Det skriver Politikkens Tjek.dk, der har sammenlignet en række priser fra SuperBests tilbudsavis med priserne i kædens onlinebutik.

Her står det klart, at netkunderne må til lommen, og eksempelvis stadig betale 17,95 kroner for en flaske Jensen's Whisky- eller Bearnaisesovs, der ellers er på tilbud til 10 kroner.

"Vi er først og fremmest en butikskæde"

Onlinedirektør i SuperBest, Claus Stenholt, kan dog ikke se noget galt i, at det skal koste mere, at klikke sig til en fyldt indkøbskurv end at tage turen ned i den lokale SuperBest.

”Vi er først og fremmest en butikskæde med 220 fysiske butikker, og vores tilbudsavis er sat i verden for at drive trafik i de butikker. Derudover har vi så for nylig sat onlinebutikken i verden for at møde vores kunder, der hvor de er, via en ny kanal. Og her har vi fokus på at give dem bekvemmelighed og give dem muligheden for at spar tid.”

Han afviser, at man dermed udhuler hele ideen i at have en netbutik, og understreger, at netkunderne gerne betaler noget mere, til gengæld for at få en værdifuld vare igen: mere tid.

”Min pointe er, at det kommer an på, hvem du er. Hvis du er en benhård tilbudsrytter, skal du ned i butikken. Vi har også gode tilbud på nettet, men det primære fokus der er altså, at du kan spare en time eller to, uanset om du er et travlt karrieremenneske, eller en familie med nok om ørene.”

Ekspert: Det forvirrer kunden

Men den strategi er en skidt idé, når man er en dagligvarebutik. Sådan lyder det fra Rina Hansen, konsulent ved Retail Institute Scandinavia.

”Det mest fornuftige fra kundens synspunkt er, at du møder de samme tilbud, uanset om det er på nettet eller i en butik. For kunden er det jo den samme butik, og hvis man ikke møder kunden med det samme ansigt udadtil på alle platforme, kan det let forvirre.”

Hun medgiver dog SuperBest, at det danskerne ganske rigtigt er meget tidsfokuserede, når de sætter sig til tasterne og e-handler.

”Hvis du ser på dansk e-handel på tværs af alle varetyper så er prisen kun det fjerdevigtigste, mens tid og bekvemmelighed og den slags er de tre vigtigste faktorer. Så set i det lys, er det fornuftigt nok, det man siger fra SuperBests side,” siger Rina Hansen, der dog understreger, at når det gælder dagligvarer opfører danskerne sig anderledes.

”Danskerne er lidt specielle, når det gælder dagligvarer og tilbud, vi vil jo gerne køre til en anden butik, hvis mælken er billigere der.”